marți, martie 31, 2015

Deoarece orasul Luang Prabang este atat de deosebit si cucereste imediat pe orice turist venit sa-l viziteze, liniile aeriene au hotarat sa-l uneasca cu orase importante din Asia pentru a inlesni accesul rapid a cat mai multi turisti. Noi am ajuns aici pe cale terestra, dar nu este o modalitate usoara si rapida ; pentru cei mai comozi, exista avioane zilnice din Bangkok, Siam Reap, Beijing, etc, pretul biletelor este destul de mic ( 50-80 de euro- deci accesibil)  si nu trebuie sa suferiti in autocarele laosiene care mereu sunt in intarziere. Noi am ales aceasta varianta pentru ca am vrut sa vizitam si Vientiane, dar eu sugerez tuturor sa zboare direct in Luang Prabang; in loc sa piarda 2 zile pe drum, mai bine sta acele zile in Nord cutreierand zonele virgine ale Laosului .
Din pacate , noi a trebuit sa plecam dupa 2 zile din acest minunat oras , aveam de vizitat sudul Laosului si drumul era lung – 2 zile pe drum ….am vrut sa luam avionul intre Luang Prabang si orasele din sud , dar zborurile in Laos sunt asigurate  doar de  liniile laosiene nationale a caror bilet sare de 250 euro si au flota de avioane cea mai nesigura din Asia …am fost , deci, obligati sa luam minibusul si autocarul pana in sud …10 ore pana in Vientiane cu minibusurile , am innoptat acolo, apoi cu un autocar mare cu care am facut 15 ore – autocarele sunt mult mai lente ,opresc des dar sunt mai confortabile … totusi dupa 15 ore nu mai este confort nicaieri…
Nu vreau sa “plec” din Luang Prabang pana nu va spun ce se mai poate face  in acest loc magnific:
Majoritatea turistilor care vin aici iau si o croaziera de o zi pe Mekong, aceasta “mama a apelor” pentru laotieni. Fluviul reprezinta o artera comerciala importanta pentru intreaga zona din Asia de sud-est , iar  pentru localnicii care locuiesc pe malurile acestuia , reprezinta o sursa de hrana, apa pentru irigatii si modalitate de transport . Turistii se opresc in satele localnicilor, interactioneaza cu ei , mananca ( probabil mult peste) mancare proaspata facuta pe loc, si nu in ultimul rand se bucura de un pic de adiere marina cand afara sunt peste 35 de grade….e o placere sa fii pe apa cand afara e canicula !
Daca , inca, mai aveti timp , recomand o excursie la triburile din nordul orasului Luang Prabang ; in Laos sunt peste 100 de triburi etnice si multe se afla in nord. Aceste excursii nu sunt practicate de multi turisti , deci locurile sunt , inca, autentice …dar trebuie sa va grabiti pentru ca vestea la tot ce e frumos se raspandeste repede si autenticitatea se transforma in turism de masa ( sau mase).
Si daca nu v-ati plictisit de zona Luang Prabang, puteti intr-o zi sa vizitati si un orfelinat de elefanti, sa va plimbati pe spatele acestuia, sa asistati la hranirea lor, sa aflati despre viata lor  si va garantez ca aceea zi poate fi o zi memorabila….sunt animale superbe!
Suntem deja in sudul tarii, am calatorit peste 2 zile sa ajungem  aici, a fost un drum obositor si , sincer, nu-l recomand nimanui…din pacate era singura varianta pentru noi .
A trebuit sa schimbam 3 autocare, sa stam o noapte in Vientiane, si noaptea urmatoare am ajuns , la 1 noaptea ( sau 1 dimineata) la hotelul din orasul Pakse.
Planul initial era sa plecam din Vientiane seara cu un autocar cu paturi ( sleeping-bus) si dimineata eram (practic odihniti…dar  teoretic… nu stim) in Pakse ; am fost pacaliti ca autocarul a plecat la ora 19 ( el pleca la ora 21 si am fi avut timp sa-l prindem…), am dormit in capitala  si a trebuit sa plecam  de dimineta cu “sitting-bus”-ul 15 ore (  pana noaptea tarziu) .
 Acum suntem in Pakse, un oras micut din Sud, aici avem de vizitat imprejurimile orasului ( probabil 2 zile)  si apoi mergem si mai in sud la frontiera cu Cambodgia pentru renumitele “4000 de insule”.
Stam intr-un hotel ales de fete- deci confortabil si cu de toate , si maine “atacam” zona.

Viata mi-a reamintit , din nou, ca singurul lucru pe care te poti baza este …NEPREVAZUTUL ! …