luni, februarie 22, 2016

Salvador de Bahia- “bijuteria afro-braziliana a tarii”- cum o numeste Lonely Planet , orasul medieval al Braziliei…prima capitala a tarii… un oras pentru care merita sa vii cu autocarul 30 de ore – daca nu mai gasesti bilet de avion !
Atractia principala a orasului este centrul istoric - “Cidade alta” –un muzeu in aer liber al arhitecturii din secolele 17 si 18 , cu cladiri coloniale, strazi pavate, biserici vechi si multe alte atractii…. atractia majora din “Cidade alta” este Pelourinho- piata centrala a orasului vechi, cu a ei biserica “San Francisco” …iar in ultimii ani un alt obiectiv a devenit  la moda printre turisti ( mai ales printre cei tineri): piata si casa unde a filmat Michael Jackson un videoclip renumit…”they don’t care about us”- acolo veti vedea piata orasului vechi unde danseaza Michael…iar pe la comercianti multe suveniruri despre Michael si a lui clip.
Plimbandu-te prin orasul vechi simti farmecul de altadata al vremurilor mult apuse ; in Salvador se afla leaganul civilizatiei braziliene: indigenii , europenii ( portughezii) si sclavii adusi din Africa  au realizat un amestec  care a dat nastere poporului brazilian de astazi …celebra “samba” a luat nastere din ritmurile africane amestecate cu muzica portugheza a acelor ani !
Ne-am plimbat cateva ore pe strazile vechiului oras , am facut poze cu locanicele imbracate in rochii de altadata , am stat pe terasele din pietele micute dar pline de activitate , am cumparat prostioare de la zecile de magazine de suveniruri care se afla la parterul tuturor cladirilor si ….am facut o prostie pe care nu o sa o uit niciodata…si de care va vorbi ,mult timp de acum incolo, o strada intreaga din oras…Am vazut la un negustor ambulant niste legume micute asemanatoare cu rosile cherry si care se vindeau la punguta…am intrebat ce sunt , mi s-a raspuns ceva , nu am inteles , am intrebat daca sunt rosii…mi s-a raspuns “si, si” si am luat 2 pungute ( am negociat la 6 lei amandoua) ….aveam pofta de rosii cherry si am desfacut o plasuta, am luat fructul care semana perfect cu rosia si am bagat-o toata in gura incepand sa o mestec ….in urmatoarea secunda mi-am dat seama ca nu este rosie ci un fel de ardei, am mai mestecat….si in urmatoarele 2 secunde m-am intrebat daca  nu cumva o fi vreun ardei iute…alte 2 secunde si gura a inceput sa-mi ia foc….am scuipat afara totul …dar arsura se intensifica….plangeam de durere…urmatoarele minute in jurul meu s-au strans localnici de pe strada , au venit cu ajutoare ( apa, zahar, gheata…) si toti imi spuneau cate ceva …o vedeam pe Laura cum se prapaste de ras…Paul imi facea poze , Dana imi dadea sfaturi….si eu plangeam de durere si simteam ca-mi ia foc gura  …cateva minute nu am putut sa vorbesc …stiu ca apoi a venit un localnic cu cateva fructe si dandu-mi-le mi-a spus…”astea sunt fructe” …tu ai mancat altceva”!...atunci am inceput sa zambesc si eu…durerea incepea sa ma lase …dar a mai  durat cateva ore…scazand cu timpul !...nu voi uita niciodata Salvador si a lui ardei iuti ! J
Orasul Salvador gazduieste cel mai mare carnaval din Brazilia( mult mai mare decat cel din Rio care il eclipseaza pe acesta doar datorita renumelui) si acest carnaval este declarat “cea mai mare petrecere de strada de pe planeta” de catre Guiness Book. In timpul carnavalului ( desfasurat in aceiasi perioada cu cel din Rio ) , aici vizitatorii pot efectiv participa la petrecere si pot deasemenea si admira parada scolilor de samba de pe strazile orasului fara a fi nevoiti sa plateasca sa intre pe sambadrom ca la Rio . Am citit undeva ca fiecare scoala de samba care participa aici investeste aproape 5 milioane de dolari in parada si pregatirea acesteia , iar banii vin in mare parte din sponsorizari ale firmelor din regiunea de unde vine aceea scoala…este o adevarat industrie creata in jurul acestui popular dans !

Am incheiat ziua cu o plimbare pe faleza cartierului modern unde ne-am cazat ( cartierul Barra), am admirat celebrul far maritim de aici, ne-am mirat de multimea de localnici care se plimbau ( ulterior am realizat ca este sambata seara) si am plecat la culcare cu gandul la micul dejun care urma sa vina in cateva ore in salonul de la pensiunea de lux aleasa .