duminică, februarie 21, 2016

Favelele din Brazilia – un loc, probabil,  unic in lume ; nu cred ca mai sunt cartiere in alta tara in care accesul politistilor si a altor intrusi sa fie inaccesibil . Da, in aceste locuri politisti nu intra…alti localnici din Rio la fel …daca nu te-ai nascut acolo nu ai ce cauta in acel cartier.
Prin anii 1940, brazilienii veniti din satele tarii pentru a munci in Rio, au infiintat si s-au stabilit in cateva cartiere …de-a lungul anilor, aceste cartiere au ajuns la 700 (dupa unii la 900) si s-au extins si pe orizontala si pe verticala cu venirea cat mai multor imigranti din zonele sarace ale tarii; in Brazilia era o lege a primului venit- daca te stabileai intr-un loc si locuiai acolo 10 ani, intrai automat in posesia pamantului pe care il foloseai. Asa au ajuns multi imigranti ( veniti din toata tara) sa ramana din tata in fiu in aceste favele si sa fie proprietari. Economia de piata si-a impus regulile ei, in favele au aparut comerciantii, cei intreprinzatori, a crecut diferenta intre paturile sociale si imediat si traficantii de droguri si arme impreuna cu proxenetii …  au preluat controlul asupra acestor cartiere, au impus niste reguli mafiote , si  curand lor trebuia sa li se supana toti ceilalti colocuitori; cine nu se supunea era lichidat…cine incerca sa patrunda in aceste cartiere , de asemenea disparea. In ultimii 10 ani, guvernul , a incercat sa preia controlul acestor zone- intervenind in forta cu ajutorul armatei si a politiei- dar numai 20% din numarul total de favele ( intre 600 si 800) sunt acum pacificate( poti sa intri in ele ); in aceste favele poti sa intri ( cu ghid local) fara sa-ti fie frica ca nu mai iesi viu …in celelalte cei care s-au aventurat au iesit fie cu “picioarele in fata”, fie au disparut pentru totdeauna…mesajul liderilor favelelor este ca nu vor intrusi in ele si vor lichida pe oricine intra pe teritoriul acestora. Numai intervenind in forta( cu sute de politisti si militari) se poate pacifica o favela …si apoi aceste forte armate guvernamentale  trebuie sa stea mult timp  pe strazile acestor cartiere .
In Rio exista cateva firme serioase ( nu sunt mai mult de 5 …mai sunt si alte cateva cu risc) specializate in turismul prin aceste favele pacificate; aceste firme au ghizi angajati care locuiesc acolo, au legaturi in favelele respective si zilnic ii conduc pe turisti pe strazile care pana nu demult nu fusesera calcate de picior de intrus.
La ora 4 ne-am intalnit cu o blonda care numai brazilianca nu parea …dar era ghid care locuia in favela; grupurile sunt formate din maxim 10 persoane , al nostru nu avea decat 8; am urcat cu un microbuz pana sus la cel mai inalt punct al cartierului( favelei) si acolo microbuzul ne-a “parasit”, noi urmand sa venim pe jos pana la intrarea de la baza dealului. Acum , pot sa declar ca toata legenda care s-a creat in jurul favelelor este mult denaturata si exagerata; exista un sambure de adevar , dar nu asa cum majoritatea  oamenilor cred : in favele pacificate se poate intra fara probleme si fara ghid ! ….exista deja hosteluri in care locuiesc zeci de turisti, restaurante, magazine ( toate mult mai ieftine decat in zonele turitice clasice) , iar daca vrei sa descoperi, cel mai bine,  atmosfera  locala a Rio-ului, acolo trebuie sa stai. Seara sunt seri de jazz, de muzica braziliana, de dans si daca respecti cateva reguli simple de securitate , sunt sanse mici sa fi jefuit . Nu pot sa comentez nimic despre favelele unde politia nu a preluat controlul , dar pana voi ajunge acolo, voi crede ce se spune , si anume ca este un teritoriu “tabu”.
Plimbarea de-a lungul favelei Vidigao ( a doua ca marime din Rio) a fost una placuta, fara incidente, am remarcat ca aproape toate casele se dezvolta pe verticala ( isi construiesc toti etaje si mansarda la case ) , majoritatea fura curent si apa ( mai putin cei care au o afacere gen magazin, bar, restaurant, hotel, etc) si mizeria a ramas chiar daca politia a preluat controlul J .
Noua ni s-a parut un cartier normal, cu oameni simpli, cladiri ca in orice cartier sarac din lume- cu multe desene artistice pe ziduri, magazine, baruri, saloane de infrumusetare ( brazilienii sunt mari consumatori de asa ceva) , masini normale ( mai vechi decat in alta parte) , copii care se joaca pe strazi si nu am simtim o clipa ca aici s-au intamplat vreodata lucruri anormale ; deasemenea nimeni nu se uita la noi ca la niste extraterestrii cum ne-am fi inchipuit …toti isi vedeau de treaba lor !
In pretul turului ( destul de scump pentru doar 2 ore -25 de euro) a intrat si o mica gustare la un restaurant local de acolo si dupa acest tur am hotarat ca la urmatoarea vizita la Rio sa locuiesc intr-un hostel din favela.
La intrarea in favela am asistat la un spectacol de dans ( era o scoala de dans pentru copii) , si aproape o ora am asteptat microbuzul sa ne duca inapoi la hotel….ghida ii telefona mereu soferului, dar acesta nu raspundea …asa am ajuns la concluzia ca brazilienii nu sunt prea punctuali …pana la urma ghida ne-a platit un taxi si deja cand se inserase eram in hostel.
Mara (nepoata mea) s-a hotarat sa nu mai vina cu noi in Nord , ii place la nebunie in Rio ( nu are nici foarte multi bani, si ei - ea si prietenul ei Noni- sunt mai comozi….si vor sa se distreze si apoi sa calatoreasca …poate normal la varsta lor !) unde deja si-a facut prieteni localnici, a fost noaptea trecuta la club cu ei, este invitata la petreceri …are alt stil de turism fata de noi ….si intr-un cuvant  vrea sa savureze din plin acest oras minunat !