miercuri, noiembrie 04, 2015


 Talofa lava dragii mei ! …

Papa in Samoa :

Am realizat repede de ce localnicii sunt atat de grasi…pai daca mananca mult !...si de ce mananca mult ? …pentru ca mancarea e delicioasa !

Mancarea de baza a samoanilor este orezul si pestele…orezul este omniprezent , dar pestele mai este inlocuit ( din cand in cand) cu pui si porc . Este ciudat dar foarte rar mananca fructe de mare ( gen creveti, caracatita , langusta, raci, scoici, etc) si doar la restaurantele din Apia am vazut in oferta- la preturi astronomice -  ca de altfel totul in Apia.

Pestele il gasesti peste tot: in piete, pe marginea drumului agatat la vanzare(  localnicii  stau langa el si-l pazesc de muste pana vine cineva sa-l cumpere) , il aduc pescarii cu masina direct la localnic, si peste tot unde m-am cazat am mancat peste; este ieftin -2-3 dolari un peste mare de 4-5 kilograme . In cele mai multe cazuri, pestele se prepara fript sau la gratar si se mananca in sos de cocos.

Destul de des aici am mancat “oka” –un amestec de peste crud marinat in lamaie ( lime), amestecat cu legume si ca topping crema de nuca de cocos…mananci pana nu mai poti !

Painea in Samoa este doar pentru turisti…turistii cu fite ! …localnicii mananca un fruct –de paine ( nu am retinut numele ) pe care il prepara la foc si rezulta ceva mult mai satios decat painea si mult mai gustos (si mai sanatos) .

Tot in loc de paine mananca un fel de cartof dulce( la fel arata si la fel creste) pe care il prepara la foc ( copt la pietre vulcanice).

O mancare traditional ( dar care nu se pregateste in fiecare zi , ci doar cand ai musafiri sau in general duminica) este “palusami”- un amestec de frunze de “taro”( un fel de spanac tanar) amestecat cu crema de nuca de cocos…seamana cu spanacul cu smantana , dar mie mi-a placut mai mult – desi sunt innebunit dupa spanac. De cateva ori am fost servit cu salata de rosii ( sunt rosii micute si lunguiete) , castraveti si varza ….deasemenea sunt la vanzare peste tot la preturi derizorii.

Si neaparat trebuie sa amintesc de fructele proaspete pe care le mananci in loc de apa cat e ziua de lunga : ananas ( il gasesti peste tot- sub 1 dolar), mango ( sunt unele imense si abia poti sa-l mananci tot), papaya si nelipsitele banane micute ( acelea nu le prea mai mananci dupa primele zile ).

A, era sa uit – peste tot gasesti nuci de cocos , de toate felurile ( pentru suc , pentru fruct ) si mereu e cineva cu maceta sa le taie…le gasesti gratis , dar nu stii care sunt bune de baut si nu le poti gauri sa bei…de aceea trebuie sa platesti vreo 50 de centi pe bucata si astfel  ti le “taie” pentru a le bea sucul sau a manca pulpa …sau poti sa negociezi…dar ti-e jena.

Am incercat zilele trecute in piata de lucruri sa ofer un pret mai mic pentru un tricou si mi s-a zambit raspunzandu-mi clar ca nu se poate …apoi am aflat ca in Samoa nu exista cuvantul negociere …pretul cerut este cel corect , si nimeni nu lasa din el.

  Stiati ca lumea asta mare de multe ori este atat de mica ?!???...nu o sa va vina sa credeti :

In fiecare zi opresc unde vad ceva interesant si nu mi-e jena sa merg sa vad ce este acolo…cer permisiunea sa intru , sa fac poze , vorbesc cu localnicii si asa aflu  mereu lucruri inedite si interesante.

Ieri am vazut o scoala foarte mare intr-un sat micut si in interiorul curtii zeci de copii care luau masa de pranz …m-am oprit, am intrat in curte , am vorbit cu cei care serveau masa la copii ( mi-au spus ca, copii platesc 20 de centi pentru masa de pranz si familiile celor care nu pot sa plateasca sunt ajutate de “aga” ) si apoi am mers prin clase sa vedem conditiile de studiu; mai fusesem in alta scoala cu o zi inainte si am fost impresionat cat de bine am fost primiti( ieri am fost cu o cehoaica la plimbare – intalnita la locul de cazare)

Prima intrare la biblioteca…aici profesoara era alba…spunem buna ziua , cerem permisiunea sa intram , ne zambeste si cu un accent puternic american ne spune ca suntem bineveniti si daca dorim putem sa vizitam si intreaga scoala…stam la povesti cu ea despre sistemul de invatamant si dupa cateva minute ea ne intreaba de unde suntem…cehoaica ….din Cehia, iar eu raspun frumos : Romania ….vad ca se blocheaza si sta cu gura deschisa …ii spun ca e in Europa ( patesc de multe ori ca nu stie lumea unde este Romania- aici mereu ! J )… dupa cateva secunde abia reuseste sa articuleza : “I was born in Romania”( eu m-am nascut in Romania) …e randul meu sa raman ca la dentist…nu-mi vine in cap decat stupida intrebarea “ce cauti aici ?”..rade si imi raspunde ( intr-o romana pocita) ca nu prea mai stie limba …ea traieste de 20 de ani in America …ne imbratisem si nici mie nici ei  nu ne vine sa credem …..intr-un sat micut din Samoa …

Iulia ( Barabas) s-a nascut in Onesti, a plecat cu parintii cand avea 3 ani in America , acolo parintii au incercat cativa ani sa vorbesca romaneste cu ea , dar ea s-a “americanizat” si nu se mai simte romanca si nici limba nu o mai stapaneste ; mai are rude in Romania, a vizitat tara de cateva ori, dar se simte americanca; acum doi ani a aplicat la o fundatie pentru  voluntariat in Samoa, a fost repartizata aici, in satul asta rupt de lume si de 2 ani ii invata pe localnici engleza si raspunde de biblioteca scolii unde a facut minuni- a primit multe carti din donatii, si a sistematizat totul pentru ca toti copii sa aiba acces la carti  …ne-a aratat cateva filme facute de ea impreuna cu copiii , filme care chiar pareau regizate de profesionisti. Felicitari Iulia , suntem mandri ca o romanca ( chiar daca nu te simti, esti) a facut si face voluntariat aici !

Si acum ceva foarte interesant si important pentru tineri !

Cehoaica pe care am intalnit-o ( Marti o chema) , a lucrat un an de zile in Noua Zeelanda si asa a putut sa faca rost de bani pentru a calatori( calatoreste deja de 6 luni- majoritatea timpului in Asia) si am intrebat-o cum a reusit sa gaseasca (si unde ) de lucru in Noua Zeelanda ; mi-a raspuns ca exista un program pentru tinerii din intreaga lume care vor sa vina sa lucreze si sa se plimbe in Noua Zeelanda, guvernul le da viza de munca pe perioada de maxim un an, si avand aceasta viza este imposibil sa nu gasesti de lucru …pentru ca tu, ca strain , te multumesti cu mai putini bani decat localnicii “kiwi”, si muncesti , de multe ori, mai bine ca ei ( fara sa faci mofturi daca stai peste program , sporuri, etc) ; a lucrat in magazine ca vanzator, in restaurante si …nu mai tin minte unde …in orice caz ce este de retinut pentru tinerii romani:

Puteti sa aplicati pentru viza de lucru( o viza speciala : Lucru + turism)  in Noua Zeelanda ( maxim un an), iar aici cu siguranta gasiti de lucru din prima zi. Mi-a spus ca “pui deoparte”  ( dupa ce platesti gazda si mancarea) cam 500 de dolari pe luna …intr-un an 6000 de dolari ..traiesti in Asia 2 ani cu banii astia ! …orice student care termina facultatea ar trebui sa faca asta !..un an de lucru, si apoi un an de calatorii! …este cea mai buna lectie de viata !

Am atatea sa va povestesc despre tara asta frumoasa …si as vrea asa mult sa pun poze …dar abia reusesc sa postez ce scriu- am internet pe telefon dar merge ca melcul …si abia scriu seara cate ceva pentru ca mi se inchid ochii de somn…aici toata lumea la ora 9 doarme , dar la cat de obosit sunt , eu as adormi de la 8 !

Maine va povestesc cum decurge o zi aici pentru mine…o sa ma intrebati apoi  daca mai vin in tara ! J