vineri, septembrie 18, 2009

Dimineata am plecat din Amman cu destinatia Madaba, un oras la 40 de kilometri departare si care este faimos datorita bisericii greco-ortodoxe Sfantul Gheorghe. M-am imprietenit cu un taximetrist ( pe care dupa o zi de stat impreuna nu tin minte cum il cheama-un nume arabesc dificil de pronuntat si mult mai dificil de tinut minte) care s-a oferit sa-mi fie ghid pe toata durata zilei si sa ma duca sa vizitez si cele mai importante obiective in drum spre Petra. Curios este ca azi-noapte i-a nascut nevasta al treilea copil si a stat la spital toata noaptea sa-si vada copilul si mi-a fost cam frica cu el sa nu adoarma la volan.
Madaba este un oras vechi , locuit de aproape 4500 de ani, si care apare in Biblie sub numele de Moabite town of Medeba. In anul 850 inainte de Cristos a fost distrus complet de regele moabit Mesha dar a fot refacut din temelii si la inceputul secolului 3 a devenit parte a Provinciei Romane a Arabiei. In secolul 4 Imparatul Constantin convertindu-se la crestinism , aceasta religie devine religie dominanta a Imperiului Roman si astfel in Madaba predomina crestinii; si in ziua de astazi peste 70% sunt crestini restul fiind musulmani.
Biserica St. George (sau Sfantul Gheorghe) a fost construita pe vremea lui Justinian si in anul 1884 a fost descoperit , in centrul bisericii sub pamant, un mozaic reprezentand o harta realizata in anul 560 (dupa Cristos) unde se pot recunoaste Bethlehem-ul, Ierusalimul, Palestina, lacul Tiberias, Marea Moarta, Jerico. Mozaicul se afla intr-o stare deosebit de buna si nu-ti vine sa crezi ca are peste 1500 de ani ; Madaba este numit si orasul mozaicurilor , aici fiind mai multe ateliere unde si azi se fabrica mozaicuri intr-o multitudine de culori. Orasul este foarte aglomerat, iar in jurul bisericii mii de turisti , autocare, microbuze, taxiuri , masini mici, toate dau senzatia ca este o mare sarbatoare…si asa este in fiecare zi…este un loc care face parte din averea artistica si culturala a Iordaniei . Stand in biserica si meditand cateva minute aud niste voci in limba romana…cand m-am intors am vazut un cuplu de tineri(pot sa le spun pustani pentru ca pareau foarte tineri) si imediat am intrat in vorba cu ei; au plecat acum 2 saptamani cu masina din Romania, prin Turcia, Siria si mergeau in Egipt . Niste sibieni tare placuti, calzi , deschisi (cum ar trebui sa fie toti turistii- si de ce nu toti oamenii) si mi-au povestit cateva din peripetiile lor (au o masina in care si dorm)- le-am povestit si eu promitandu-ne ca vom ramane in contact; mi-a placut curajul lor si ma bucura cand vad ca au inceput si romanii sa fie “vagabonzi prin lume” . Drum bun tineri vagabonzi si sa nu va opriti aici, lumea e intinsa iar Dumnezeu e cu voi !.
De la Madaba am plecat la Muntele Nebo (aproximativ 10 kilometri), unde Dumnezeu i-a aratat lui Moise “pamantul Fagaduintei”; aici se spune ca a murit Moise si tot aici a fost ingropat.
“go up unto…mount Nebo in Moab, across from Jericho, and view Canaan, the land I am giving the Israelites as their own possession.There on the mountain that you have climb you will die “ (Deuteronomy 32:49-50)- “du-te sus…pe muntele Nebo, de cealalta parte a Jericho, sa vezi Canaan, pamantul care il dau israelienilor in posesie. Muntele pe care l-ai urcat, acolo vei muri” .
Pe acest munte a fost construita in jurul anului 393 o biserica, care treptat s-a marit si in secolul 7 aici era un vast complex bizantin, unde veneau pelerini din intreaga lume .Ruta pelerinilor incepea in Ierusalim, trecea prin Jericho, Ayun Mousa( izvorul lui Moise) , muntele Nebo si se sfarsea la izvoarele cu apa termala din Hammamat Ma’in .
In biserica se afla o cruce, langa altar, care simbolizeaza locul unde a murit Moise si unde este el comemorat si deasemenea este o teava din bronz , simbolul toiagului ridicat de Moise in desert.
“just as Moses lifted up the snake in the desert, so the Son of Man must be lifted up, so that everyone who believes in Him may have eternal life” (Ioan 3: 14-15)- la fel ca Moise care a ridicat toiagul in desert, la fel si Fiul Omului trebuie ridicat, astfel ca oricine care crede in El sa aiba viata vesnica”.
De la muntele Nebo nu puteam sa nu urmez calea pelerinilor si sa nu vizitez izvoarele termale de la Ma’in. Dupa 30 de kilometri de peisaje de munti golasi, coboram intr-o vale aflata la 200 de metri sub nivelul marii unde se afla acum o statiune turistica de lux ( luata in locatie de o firma franceza) unde s-au investit multi bani, s-au captat aceste izvoare termale si unde poti sa urmezi si tratamente terapeutice; intrarea in complex costa 10 euro si desi n-am facut baie (tare ne-am fi dorit sa ne balacim in apa de 40-60 de grade , dar mai aveam atatea de vizitat si ziua este atat de scurta…) am putut admira frumusetea cascadei cu apa fierbinte sub care stateau turisti sa se “mureze”. Apa de aici are concentratie sulfuroasa mare si pana si Herod cel mare (anul 73 –dupa Cristos) a venit aici sa se insanatoseasca.
Am plecat cu sufletul la gura spre un alt loc sfant aflat la 50 de kilometri departare unde se presupune ca a fost Isus botezat; am trecut pe langa Marea Moarta (am revenit mai tarziu aici) si am urcat in sus pe cursul raului Iordan, un rau cu numeroase simboluri si evenimente istorice (religioase si nu numai…)-numerosi profeti, Ioan Botezatorul si Isus Cristos au trecut acest rau .
“Joshua’s miraculous crossing of the river Iordan into Canaam after Moses’ death” ( Ioan 3:14-17)- miraculoasa trecere a raului Iordan a lui Joshua in Canaam dupa moartea lui Moise-
Locul de botez al lui Isus se numeste in araba “al-Maghtas” si aici, acum 2000 de ani Ioan Botezatorul , ii boteza pe toti care veneau la el; la 2 kilometri distanta se afla alt loc sfant , asociat cu vietiile lui Isus si Ioan Botezatorul, unde Ioan a trait si s-a botezat- asezamantul Bethany : “Bethany beyond the Jordan, where John was baptizing”( John 1:28)-Bethany , langa Iordan , unde a fost botezat Ioan. In acest al doilea loc nu am ajuns deoarece era tarziu si se inchidea curand.
In aceasta zona ( Biblia spune ) Isus si-a petrecut cele 40 de zile in salbaticie dupa ce a fost botezat…cu siguranta a facut si baie in Marea Moarta si am continuat si eu turul sfant cu o baie in faimoasa si unica mare in care nu traieste nici o vietate datorita salinitatii foarte ridicate.
Marea Moarta are o suprafata de 920 kilometri patrati si se afla la 400 de metri sub nivelul marii , pe fundul unei depresiuni. Poti sa faci baie oriunde in Marea Moarta , dar este indicat sa o faci intr-un loc amenajat cu nisip( majoritatea locurilor au tarmul cu stanci) unde poti sa intri fara probleme si cel mai important sa aiba dusuri pentru a spala sarea ramasa pe corp dupa baie. Pana acum cativa ani singurele locuri amenajate erau plajele hotelurilor situate la mare( unde intrarea era de la 20 de euro in sus) , dar acum guvernul a amenajat o plaja care este administrata de municipalitatea Ammanului (numita si plaja Ammanului-“Amman beach”) unde intrarea este de 7 euro ( de fapt nu intrarea cred ca costa ci folosirea dusurilor si a altor utilitati (toalete, camere de schimb, etc); fiind data in folosinta recent , totul este nou si la standarde ridicate si tot aici poti sa faci si tratamente terapeutice ( erau cativa turisti care s-au dat cu namol , au stat sa se usuce , si apoi au intrat in apa) . Cand eram mic , timp de cativa ani, in fiecare vara mergeam cu bunica (tare mi-e dor de ea pentru ca ea m-a crescut multe veri -Dumnezeu s-o ierte si s-o odihneasca in pace!) la Lacul Sarat si faceam bai cu namol; atunci imi era groaza de namolul care se usca pe mine si ciupea si am ramas cu amintire neplacuta despre baile cu namol).
Prima senzatie cand intri in apa este ca intri in …ulei…apa este limpede si poti sa vezi fundul ,pana la o anumita adancime( deoarece nu traieste nici o vietate –nici alge macar- nu are cine s-o impurifice) dar “Doamne fereste” sa-ti intre in ochi…mie mi-au intrat cateva picaturi in gura si a trebuit sa scuit de zeci de ori. Daca , din nefericire, ai vreo rana pe corp , o sa iesi rapid din apa; eu aveam o foarte mica intepatura de insecta( sau tantar) si imediat apa a descoperit-o si ‘m-a intepat”- si este foarte mica, nici nu stiam de ea…
Cand ajungi la o adancime cand nu mai atingi fundul cu picioarele, intervine partea nostima: nu poti sa stai vertical in apa…picioarele iti sunt ridicate automat si te trezesti cu “cracii in sus”…incerci sa duci picioarele in jos , dar este ca si cum ai face abdomene, dar invers, te straduiesti sa duci picioarele in jos…nici nu se pune problema sa stai pe burta …iti ridica picioarele in sus si-ti baga gura in apa-asa mi-a intrat mie putina apa in gura… cea mai comoda pozitie este pe spate, cu genuchii sus si astfel poti sa stai mult timp fara sa faci efort-te tine apa la suprafata. Nu ai voie sa inoti mult in larg pentru ca te fluiera politistul de pe mal…pe malul celalalt este Israelul…pardon Palestina!...in Iordania sa nu faci greseala sa spui ca dincolo este Iraelul, imediat iti da replica ca dincolo este Palestina si daca continui discutia se supara ( am patit-o !).
Pe malul marii, si deasupra apei temperatura aerului este mult mai ridicata datorita fenomenului de evaporare care este mult mai intens din cauza salinitatii ridicate a apei; temperatura apei era , cred, peste 30 de grade si aici Dana si-ar fi cerut dreptul de rezidenta…
Conform pancardei de pe mal eram la 400 de metri sub nivelul marii dar altimetrul ceasului meu arata “doar” -300 …probabil nu a fost setat pentru altitudine negativa; totusi ceasul imi arata o presiune de 1080 si normal la Brasov este 960…
Am iesit din apa, ne frecam si aveam senzatia ca suntem dati cu ulei, am stat cateva minute sa ne uscam si instant au aparut ace de sare pe corp (ca de sticla sparta) care ne “mancau”; probabil ca este sanatos sa stai cu sarea pe tine , dar noi am preferat sa facem dus ( si am stat peste 20 de minute sub dus).
Apa din Marea Moarta este bogata in saruri minerale, are de 4 ori mai multa cantitate de clorura de sodiu (sare) decat in ocean si de aceea este foarte pretioasa in tratamente medicale; erau cateva magazine cu produse facute din apa marii , dar am drum lung si nu vreau sa imi ingreunez bagajul dupa a treia zi.
Biblia se refera la Marea Moarta ca la “Marea Arabah” sau “Marea Sarata” sau Marea din Est”…nu va mai dau exemple dar credeti-ma pe cuvant !...daca nu ma crede-ti cautati in Biblie !...
Cel mai bun timp sa faci baie in Marea Moarta este spre seara , cand temperatura nu mai arde, si poti sa prinzi si apusul de Soare care este senzational aici…eu ,aici,il voi prinde alta data , deoarece aveam drum lung de facut pana la Petra , unde trebuia sa ajung in seara aceasta si ne-am pus la drum.
Timp de 3 ore am povestit cu noul meu prieten diferite subiecte dar, cel mai des amintea el de sex; nu treceau 10 minute si iar povestea el cate femei “a avut” si ma intreba cum sunt femeile in Romania (a fost in Romania ,cand era mic ,cu fratele lui care a lucrat la Constanta prin anii 90’ dar nu-si mai amintea )…ma intreba des ,daca ar veni in Romania, ar gasi femei ?…si nu uitati este casatorit… cu trei copii…
Am observat , in cele cateva tari arabe vizitate de mine, ca arabii sunt cei mai afemeiati barbati …nu stiu daca chiar asa este dar cu siguranta sunt cei care se exteriorizeaza cel mai mult…ati fost vreodata prin vreo tara araba?...nu-I asa ca majoritatea barbatilor arabi au o privire de caini in calduri cand vad o femeie?...poate ma insel eu dar, este parerea mea…sau poate multi barbati sunt asa , dar arabi nu se ascund deloc?...este un subiect delicat…
Daca veniti in Iordania , sa nu ratati drumul intre Marea Moarta si Petra…este de o frumusete iesita din comun datorita muntilor golasi, a serpentinelor printre ei, a stancilor ascutite care parca intra in sosea, iar apusul este o spendoare.
La ora 8 seara, dupa apusul Soarelui am ajuns la Wadi Musa –orasul in care sunt hotelurile, restaurantele si toate utilitatile pentru a intra in Petra; hotelul ales este chiar la intrarea in vechiul oras Petra, si l-am ales aici pentru a nu mai lua taxi cand veneam la Petra (in centru sunt multe alte hoteluri si este la 3 kilometri departare); un hotel de 3 stele, mai mult decat suficient pentru mine si destul de ieftin 25 de euro …si am in camera 3 paturi…nu mai aveau camere single si duble…Mi-am luat adio de la prietenul meu( am mai stat inca 3 ore cu grija stiind ca nu dormise noaptea trecuta si avea de facut drum lung la inapoiere in Amman—l-am sunat dupa 3 ore si ajunsese cu bine) si am decis ca-l voi suna cand ma intorc in Amman poate ma duce el la frontiera cu Siria.
Dupa ce m-am cazat am vrut sa merg sa mananc deoarece am postit si eu langa prietenul meu ( mi-a fost jena, si nu era politicos, sa mananc in fata lui) si in afara de apa n-am bagat nimic in gura de dimineata, dar, receptionerul m-a intrebat daca nu vreau sa merg, peste 10 minute, la un tur prin Petra, la lumina tortelor si a lumanarilor( in Petra nu exista electricitate). Spectacolul se numeste “Petra by night” si se organizeaza de 3 ori pe saptamana, incepe la 8.30 si tine 2 ore. Bineinteles ca am lasat la o parte masa( si dupa 10 seara restaurantele sunt deschise pentru ca musulmanii mananca toata noaptea), am cumparat bilet (12 euro) si in 2 minute eram in fata intrarii in Petra nerabdator sa vad minunea noaptea la lumina lumanarilor. Sute de oameni s-au strans pana la ora 8.30 si cred ca nici unul nu a regretat banii platiti…a fost o seara magnifica…nu mai am putera sa scriu acum dar maine seara va aduc in suflet minunea de la Petra…IN SHA’ ALLAH !...daca vrea Dumnezeu!...

1 Comments:

Blogger PrinAfrica said...

Salut Costin,

sunt Radu, ne-am intalnit in Madaba in biserica cu harta-mozaic. Am reusit sa-ti gasesc intr-un sfarsit blogul. Parintii au fost foarte bucurosi cand au aflat ca am devenit subiect de carte :)

Vroiam doar sa spun ca ne-am intors, totul e OK, a fost o calatorie nemaipomenita. Inca nu am reusit sa imi revin complet, si deja visez la urmatoarea calatorie.

Azi am uploadat ceva poze pe site daca te intereseaza: radu.kilu.de

Salutari din München,

Radu si Adela

11:09 a.m.  

Trimiteți un comentariu

<< Home