duminică, aprilie 12, 2009

Australia se pare ca a fost populata cu 40.000 de ani in urma de triburi de vanatori si pescari veniti din nord. In anul 1770 James Cook ajunge pe tarmul estic si proclama Australia posesiune britanica . Micul continent a fost initial folosit de catre autoritatile engleze drept loc de deportare a detinutilor de drept comun. La data de 13 Mai 1787 , o nava englezeasca pleaca din Portul Portsmouth spre Australia , comandata de Arthur Phillip, care avea sa fie primul guvernator al coloniei; dupa 8 luni ( cat a durat calatoria) 1000 de englezi au debarcat la Botony Bay denumind izvorul gasit acolo Sydney dupa numele ministrului Coloniilor. Urmeaza adevarata colonizare care se soldeaza cu exterminarea majoritatii populatiei autohtone. Se formeaza 6 colonii cu statut de dominion in anul 1901 iar cativa ani mai tarziu se adopta constitutia Australiei care imbina experienta parlamentarismului britanic cu avantajele federalismului nord-american. In prima jumatate a secolului 20, Australia se transforma intr-un stat modern si industrializat, participand si la cele 2 razboaie mondiale cu 300.00 respectiv 600.000 de soldati. Dupa cel de-al doilea razboi mondial Australia se detaseaza de Marea Britanie si se implica mai activ ( economic si politic) in spatiul Pacific, care absoarbe peste 70% din totalul exporturilor . In anul 1986 , regina Elizabeth II semneaza la Cambera proclamatia prin care intra in vigoare noua “Lege asupra Australiei” care inseamna ca toate legaturile legislative, executive si judiciare dintre Marea Britanie si Australia sunt abolite si regina ramane , onorific, sef al statului australian ... n-a fost prea lung si sper ca deloc plictisitor, nu?...
Am plecat din Tasmania si dupa o escala la Melbourne unde am schimbat doar avionul am ajuns in cel mai mare oras al Noii Zeelande , Aukland ; ca si in Australia , cel mai mare oras nu este si capitala tarii…capitala Noii Zeelande este la Wellington.
Exact ca in Australia, si in Noua Zeelanda la intrarea in tara cel mai drastic si amanuntit control este controlul “bio” ,adica te controleaza sa nu introduci nimic care ar putea sa influenteze culturile, apa , solul, animalele tarii , asta implicand ca nu ai voie sa intri in tara cu nici un aliment, fruct, seminte, flori, pamant si multe altele scrise pe o foaie pe care trebuie sa o ai si s-o semnezi cand prezinti pasaportul; toate bagajele sunt scanate si toti calatorii sunt intrebati daca au vreun aliment sau substanta interzisa; trecusem printr-o experienta la intrarea in Australia si am decis sa nu mai riscam si am aruncat cele cateva mere pe care le aveam , bananele si cativa biscuiti…eram stapani pe situatie fiind siguri ca nu avem nimic de care sa ne fie frica; inainte de ajunge in fata ofiterului de la controlul “bio” , am vazut ca erau calatori pe care ii descaltau, le luau sacii de dormit, corturile, bocancii iar pe multi calatori ii controlau amanuntit prin tot bagajul…am auzit inaintea noastra ca il intreba pe un calator daca a fost in natura( in tara din care venea) in ultimele 5 zile si daca spuneai ca da, te baga la control amanuntit…m-am uitat la Dana si am hotarat sa spunem ca noi am fost doar prin orase in Tasmania-nu vroiam sa ne umble prin bagaje- …asa am spus, ne-au crezut si ne-au trimis la ultimul control ,scanarea bagajelor cu raze-X…noi eram fericiti ca am scapat stiind ca nu avem nimic compromitator in bagaje…dar la bagajul Danei s-a oprit cateva secunde si a rugat-o pe Dana sa-l deschida deoarece a vazut ceva dubios…dupa cateva secunde de cautat prin bagaj a gasit o punga cu nisip( alb, de pe plaja Bay of Fires) si a incremenit…nu-I venea sa creada ca Dana are o punga intreaga…pe altii ii controla daca le-a mai ramas pe talpile bocancilor, in sacii de dormit, pe hainele de munte vreun firicel de pamant strain care ar putea sa contina vreo bacterie, insecta sau altceva si Dana avea o punga intreaga de nisip…uitandu-se atent in punga a vazut o musca micuta…uau !!!...aici chiar s-a speriat si si-a chemat toti colegii…nu le venea sa creada …iar noi incepusem sa ne speriem deoarece pareau foarte seriosi si speriati de ce avem…si uitandu-se ei atent la punga si examinand-o pe toate partile, s-a rupt punga si jumatate din nisip s-a scurs pe jos…au sarit toti ca arsii ca a iesit musca din nisip…era un circ de-ti venea sa razi dar in acelasi timp ne gandeam cu groaza ce o sa ne faca…au venit cu maturi speciale si alte pungi sa stranga nisipul de pe jos in timp ce altii ne-au zis ca intra in laboratorul de langa sa analizele nisipul si vietatile existente prin el sa vada daca nu suntem teroristi si am vrut sa infectam deliberat Noua Zeelanda. Toata lume din jur ne privea ca niste infractori , in timp ce ofiterul ne reprosa de ce am declarat ca nu avem nimic cand noi avem pamant cu insecte si puteam sa infectam pamantul Noii Zeelande...mie-mi venea sa rad dar privindu-I cat de seriosi sunt ei , incercam sa ma abtin si sa-I conving ca Dana nu a vrut decat sa aiba o amintire de la aceea plaja de vis cu nisip atat de alb si nu am avut de gand sa aducem nisipul in Noua Zeelanda ci sa-l luam cu noi in Romania ca amintire. Dupa cateva minute de negociere( eu am sustinut ca “nisip”- ce aveam noi nu face parte din “pamant”- ce scriau ei ca este interzis- nu scria nicaieri de cuvantul “nisip” ca nu ai voie) si intre timp venise si ofiterul de la laborator si probabil nu gasise nimic periculos au hotarat sa ne dea drumul, fara amenda ( desi , ne-au spus ca ar fi trebuit) dar nu ne-au dat nisipul inapoi deoarece acesta trebuia distrus)…ma gandeam ce s-ar fi intamplat daca ne prindeau la intrarea in Australia cu o plasa mare de salam, branza, tuica, etc…ne-ar fi dat o amenda de plecam direct inapoi in Romania ,sigur nemaiavand bani de calatorit …
Atentie deci, in Australia si Noua Zeelanda nu este de joaca cu alimentele, ceaiuri, seminte, etc…amenzile sunt foarte mari si poti sa faci si inchisoare daca minti …si inca un lucru important : in Noua Zeelanda romanii nu au nevoie de viza dar, atentie, trebuie sa ai bilet de intoarcere, deci dus-intors ,pentru ca altfel nu te primeste in tara …am avut noroc ca am avut , deoarece initial planuisem sa ne luam doar dus si sa hotaram aici cat stam…nu m-ar fi lasat sa intru pana nu-mi cumparam si plateam ca si la intrarea in Filipine din Hong-Kong.