luni, aprilie 06, 2009

In Australia am doua rude( sau de doua rude stiu eu ) : un verisor si o verisoara; ambii de grad indepartat dar cu care mi-am dorit sa ma intalnesc pe aceste meleaguri dorind sa aflu si parerea lor despre acest continent care i-a adoptat.
Cu unul din verisori m-am intalnit in Melbourne , este de doar 1 an aici , dar deja s-a obisnuit cu viata “usoara”-cum zice el din Australia . Datorita lui am gasit in Melbourne cel mai bun hotel de “backpacker”-I (rucsangii) situat in centrul orasului si foarte accesibil la pret ; Melbourne , ca si Sydney, este un loc in care hotelurile normale nu sunt accesibile tuturor, multi cauta hoteluri de “tineri vagabonzi” unde preturile sunt mai mici , dar acestea se pare ca sunt mereu pline-trebuie sa-ti faci rezervare cu mult timp inainte . Horatiu , verisorul meu, ne-a ajutat rezervandu-ne cu cateva zile inainte si astfel am reusit sa economisim ceva bani-un hotel de 2 stelecosta in jur de 60-80 de euro , iar noi am platit 40 euro. Deja de la 3 stele in sus sunt si preturi cu trei numere…
A doua verisoara , Marieta ,se afla in Sydney si sper s-o intalnesc in ultima zi cand ma intorc in Romania ; nu am mai vazut-o de 8-10 ani si ea a hotarat sa facem un test de memorie cautandu-ne prin aeroport sa vedem daca ne mai recunoastem…abia astept sa vedem pe cati va intreba ea :-Are you Costin?” si pe cate voi intreba eu :-Are you Marieta?”…
Am ajuns in Melbourne…initial nu am vrut sa trec prin el , dar drumul meu din nord spre Tasmania trecea pe aici iar avionul direct costa mai mult decat daca faceam escala in Melbourne…deci, iata-ma in Melbourne , al doilea oras al Australiei si unde am hotarat sa stau 2 zile pentru a “intelege” si ceva din el.
Melbourne este capitala statului Victoria si port la golful Port Philip avand si cateva plaje superbe nu departe de centrul orasului; a doua zi am luat un tramvai si am plecat sa vedem cum arata o plaja situata in interiorul unei mari metropole. Vara in Australia tine oficial pana la sfarsitul lui februarie ( cat tine iarna in emisfera nordica) iar incepand din martie incepe toamna; luna aprile este in mijlocul toamnei si temperaturile incep sa scada si foarte putini mai indraznesc sa faca plaja si baie (exceptie face nordul tarii unde temperaturile nu scad sub 25 de grade niciodata). Din fericire vremea a fost frumoasa pe parcursul primei noastre zile in Melbourn , chiar a fost zi de vara, dar, a doua zi cand am ajuns pe plaja a inceput sa ploua si n-am mai apucat sa facem baie asa cum ne-am propus . In apa era plin de sportivi, toti avand o placa si foloseau un zmeu pentru a pluti si a se misca pe valuri ( este un sport relativ nou-se numeste kitiing). Niciodata n-am vazut atat de multi si nu stiu cum de fac ca nu se lovesc deloc ( sau sa li se incurce sforile de la zmee); si deasemena niciodata n-am vazut atat de bine pregatiti- faceau sarituri de 10 metri in aer si figuri de acrobatie cum numai la televizor vezi…era un spectacol , gratuit , pe care toti turistii il savurau cu placere. Am mancat la o terasa si acest spectacol ne-a facut sa uitam supararea ca n-am facut baie ( apa era cam rece si sportivii din apa aveau toti costume de neopren). Orasul Melbourne este taiat de raul Yarra si ,exact ca multe orase din lume , a stiut sa puna in valoare aceast fapt valorificand frumusetea data de curgerea unei ape- chiar pe malul apei sunt cele mai frumoase si dichisite restaurante , cele mai luxoase hoteluri, cluburi, magazine de lux si de o parte si alta a raului( nu stiu daca este chiar Yarra sau un canal secundar al raului) este loc de promenada unde ziua este plin de turisti iar cand se lasa intunericul si totul este luminat feeric, se pare ca ies localnicii la plimbarea de seara.
Melbourne a fost capitala Australiei timp de 26 de ani pana in 1927 , si de cand nu mai are acest statut fiind un oras , ca si Sydney-ul( capitala Australie este la Cambera-situat intre Sydney si Melbourne) , intre cele doua este o concurenta tacita pentru a se dezvolta si a atrage mai multe calificative pozitive. La capitolul populatie Sydney-ul are cu peste 1 milion mai mult ( M. nu are “decat” 3,5 milioane) dar la capitolul cultura si sport se pare ca Melbourne-ul este net superior- este considerat capitala culturala si artistica a Australiei; iar la capitolul sport este recunoscut ca orasul in care au loc multe concursuri internationale renumite ( primul turneu de tenis al anului Australian Open, turnee de ruigby, etc.) fiind si gazda primelor Olimpiade (1956). Chiar in centrul orasului se afla “Victoria Arts Centre” , un imens complex ,inaugurat in 1984, cu trei teatre, o sala de concert si National Gallery, unde se afla multe tablouri ale unor renumiti pictori( Rembrant , Manet, etc).
Chiar din prima zi petrecuta in Melbourne am realizat ca acesta este un oras cosmopolit , un oras in care influenta europeana este mai vizibila decat in Sydney( acolo as spune ca predomina cea americana-sunt mai practici dar nu asa “artisti”, in toate, ca in Melbourne) si este un amestec mai evident de imigranti din toata lumea- predomina britanicii si irlandezii, dar nu sunt de neglijat nici asiaticii ( aici am vazut cele mai frumoase asiatice si care se si imbracau bine),italienii ( italienii astia sunt peste tot in lume…cu pizza lor cu tot…), grecii (se spune ca Melbourne este “cel mai mare oras grec dupa Atena si Salonic) , iugoslavi, polonezi si mai nou chinezii turcii si vietnamezii.
Orasul se vede ca este nou , cladirile au o vechime de maxim 1oo de ani , iar arhitectura este un amestec de arhitectura victoriana a secolului 19 ( Biblioteca de Stat, Princess Theater) si de zgarie-nori ( acestia sunt in cartierul “Central Business District). Horatiu mi-a spus , cand l-am intrebat cat cost un apartament in Melbourne, si apoi am putut sa remarc si eu, ca nu exista apartamente in Melbourne…singurele blocuri inalte sunt in centru, si acestea sunt numai birouri, populatia locuieste la case sau in apartamente in case cu maxim 2 nivele, si mult in afara centrului; abia acum se construieste un cartier modern in apropierea centrului , cu vedere la ocean si la port, Docklands ; am trecut prin el, si am vazut niste blocuri ultra-moderne, cu apartamente de super-clasa, la parter magazine elegante , cu cele mai futuriste aranjamente arhitecturale si toate materialele folosite sunt dintre cele mai exclusiviste ( marmura , granit si alte pietre cum numai la muzeu vezi). Pretul in aceste locatii este pe masura materialelor folosite , dar se pare ca toate sunt vandute , si inca nu s-au dat in folosinta…criza abia acum ajunge in Australia, dar se pare ca australienii o ignora, nu se omorau nici inainte cu munca si nici acum… nu este scopul lor in viata sa-si sacrifice viata in favoarea muncii .
Primii europeni veniti pe locul actualului oras au fost cautatorii de aur englezi si irlandezi care au intalnit aici aborigeni care traiau de mii de ani pe aceste pamanturi; au fost decimati cu timpul (astazi ei mai reprezinta doar 2 % din populatia Australiei) si colonistii (multi veniti din Tasmania) au fondat in anul 1835 orasul caruia i-au dat numele de Melbourne , in onoarea primului ministru britanic din acea vreme; multi ani la rand Melbourne-ul era renumit in lume pentru tramvaiele sale verzi, cafenele aristocrate, restaurante sic si numeroase parcuri si gradini.
Astazi, dupa mine ,este una din cele mai civilizate metropole din lume, o metropola care nu are nimic comun cu alte metropolele ale lumii, murdare, aglomerate, cu risc ridicat de criminalitate , si de unde vrei sa pleci cat mai repede… Melbourn-ul este un oras unde se poate trai fara sa realiezi ca este un centru de importanta mondiala cu milioane de locuitori.
In materie de turism municipalitate a investit intr-un centru de informare turistica imens ,situat chiar in “buricul “ orasului, si unde gasesti orice, de la informatii pana la vanzare de bilete de avion , autobuz , rezervari de hoteluri, vanzare de suveniruri, si tot ce poate sa-l ajute pe un turist; pe langa centru, municipalitatea a pus la dispozitia turistilor o linie de tramvaie si o linie de autobuze( care circula din 30 in 30 de minute) care fac turul centrului, respectiv al orasului si sunt gratuite; fiecare au zeci de opriri si poti sa cobori si sa urci la orice statie vrei , sa vizitezi si sa stai cat vrei in orice muzeu , piata, , apoi sa mai mergi cateva statii pana la urmatorul obiectiv turistic care te intereseaza …toate fiind gratis… problema cu care am observat eu ca deja se confrunta autoritatile( si nu stiu cum o s-o rezolve ) este ca in aceste mijloace de transport se suie si localnici care stau sau lucreaza prin zona traseelor turistice si profita ca este gratis ; pe tot parcursul se dau informatii despre punctele de pe traseu in difuzoarele din autobuze si tramvaie si astfel nu mai ai nevoie de un eventual ghid care sa-ti explice istoria anumitor locuri semnificative.
Am luat si noi autobuzul ( pe traseul tramvaiului am mers dimineata pe jos) si prima coborare am facut-o la o piata cu mii de tarabe –“Piata Reginei Victoria”, o piata de cateva hectare in care de 125 de ani se aduna comercianti care vand tot ce-i “in luna si-n stela”…mai bine nu mai coboram pentru ca nu ne-am putut abtine si ne-am mai incarcat bagajele cu cateva kilograme( am incalcat deja promisiunea ca nu cumparam nimic pana in Noua Zeelanda pentru a nu ingreuna bagajele si a le cara inca 3 saptamani) .
La pranz am mancat intr-un restaurant chinezesc in “orasul chinezesc” , seara am vizitat unul dintre cele mai mari cazinouri vazute de mine vreodata( am mai vazut unul cam la fel de mare la Cascada Niagara in Canada) unde sunt sute de jocuri de noroc diverse si mii si mii de oameni inconstienti spera la o minune…sunt atat de putini oameni care pleaca de acolo cu bani incat nu trebuie sa te gandesti ca mergi acolo sa castigi…mergi sa joci si…sa pierzi…
Am ratat si multe obiective care nu trebuiesc uitate daca stati mai mult prin Melbourne : Gradina Zoologica, Gradina Botanica, parcul de distractii Docklands cu o roata la fel de mare ca cea din Londra si Paris de unde poti sa privesti orasul, teatre, parcul olimpic, biserici si catedrale si bineanteles zeci de muzee printre care cu siguranta gasiti fiecare ceva interesant…ca o concluzie, Melbourne-ul trebuie vizitat pentru ca nu face parte din categoria metropolelor obositoare si enervante…a fost mai mult decat ma asteptam !...
Dimineta la prima ora plec spre o aventura: “aventura Tasmaniana”…ma insotiti?...