marți, noiembrie 18, 2008

Una din destinatiile care nu trebuiesc ratate daca petreceti cateva zile in Cartagena sunt insulele din apropierea portului ,aflate la mai putin de o ora distanta cu barca; pe una din insule se afla celebra “Playa Blanca”, un loc superb renumit in intreaga lume...nu puteam rata o zi romantica petrecuta pe aceasta plaja!
In fiecare dimineata cat am stat in Cartagena a ploua cateva minute, timp in care majoritatea soselelor se umpleau de apa , dar imediat ce ploaia se oprea apa disparea aproape instantaneu si strada devenea ,rapid, uscata si curata. In dimineata zilei programate sa mergem cu barca pe insule si la plaja, cerul era cu nori si parca incepuse sa ploua, ceea ce a facut ca , Cristina si Catalin sa renunte la excursie preferand plimbarea prin magazine ; noi nu am vrut sa renuntam la ziua pe care o visasem romantica si am mers mai departe sperand sa se indrepte vremea… nu a trecut jumatate de ora si soarele stralucea sus pe cer !...puterea visului si a credintei…
Prima oprire am facut-o pe o insula unde se afla un acvariu imens, amenajat in mare, unde se dau spectacole cu diverse manifere marine; inainte de a ajunge la acvariu am fost intampinati de localnici care ne-au oferit languste si creveti proaspeti , pescuiti si fierti pe insula si impreuna cu Dana am trait cele mai frumoase momente mancand languste pana ne-am saturat; atat de bine ne-a mers la inima si stomac aceste languste ca am cumparat cateva portii si la intoarcerea de la spectacol…multa vreme vom ramane cu gustul si bucuria acelor clipe …
Spectacolul din acvariu consta in dresura de delfini, foci ,rechini iar pe langa “numarul” oferit de aceste inteligente manifere marine poti admira si diferite specii de pesti de diferite marimi; sa nu uit de broastele testoase care nu mai sunt atat de impresionante dupa ce le vezi pe cele din Galapagos.
Ne-am plimbat cu barca printre insule de diferite marimi dar cele care m-au impresionat cu adevarat au fost cele mici pe care nu se afla decat o singura casa cu plaja in fata ei; am vazut insula care a fost proprietatea lui Pablo Escobar, alte insule apartinand oamenilor bogati toate avand un numitor comun: sub 1000 de metri patrati de pamant…ma gandeam ca daca vine un val mai mare matura tot de pe insula, dar se pare ca aici nu sunt valuri mari sau uragane.
La plecarea din portul Cartagena am intalnit un grup de …romani…da, ati citit bine !, 10-12 romani care vorbind romaneste am crezut ca visez…am intrat in vorba cu ei si am aflat ca au venit ca oameni de afaceri intr-o excursie organizata de Camera de Comert si Industrie si au fugit pentru cateva zile din Bogota sa vada si ei “Perla”…se pare ca erau printre ei si de la Dacia Pitesti-unde se fabrica Loganul-deoarece ne-au zis ca ,Columbia asambleaza masini Logan pe care le exporta in intreaga America de Sud; n-am stat prea mult de vorba cu ei deoarece pleca barca noastra dar am sperat sa-i intalnim din nou pe insule si sa continuam discutia , ceea ce nu s-a intamplat…probabil ei aveau alte insule in program.
Majoritatea insulelor sunt insule de corali si probabil de aceea sunt de dimensiuni mici; totusi au un farmec aparte datorita marimii care le face sa fie minione si deosebite.
Masa de pranz am luat-o pe o insula mai mare unde se afla si celebra “Playa Blanca” , o plaja cu nisip alb si fin , cu o apa turcoaz, transparenta, plina de localnici care iti vand tot felul de obiecte artizanale, localnice care te imbie sa faci un masaj traditional, sporturi de apa toate sub un soare cald si stralucitor care-ti incalzeste trupul si sufletul. Atmosfera este perfecta pentru perechile romantice si pot spune ca si noi am trait-o din plin. Am facut snorkelling in apa cristalina, am admirat pestii multicolori, am inotat, ne-am plimbat de mana de-a lungul tarmului, am stat la soare, am privit localnicii cum incearca sa traiasc de pe urma turistilor, intr-un cuvant ne-am bucurat de tot ce era mai frumos pe aceasta superba insula. Seara insula nu este populata(nu este legal sa petreci noaptea aici) deci populatia autohtona pleaca la lasarea intunericului impreuna cu turistii si incearca sa-si vanda produsele la preturi mici pentru a nu se intoarce cu ele acasa; atunci este perioada de a cumpara cele mai ieftine amintiri .
Intoarcerea in Cartagena a fost placuta deoarece am admirat un apus in viteza( in viteza barcii precum si cu viteza soarelui care aici apune mai rapid decat la noi) si astfel s-a incheiat penultima zi din aceast tur; seara am incercat sa mai mergem la un club sau bar dar fiind duminica nu mai era atat de multa animatie ca si sambata si am preferat sa recuperam in ultimele ore de seara avantajul luat de Cristina si Catalin la cumparaturi; nu cred ca am reusit deoarece la ora 10 magazinele s-au inchis( este o diferenta fata de zilele de vineri si sambata cand sunt deschise pana mai tarziu) si nu am reusit sa cumparam tot ce ne dorisem; dar ne reusise una din cele mai romantice zile din acest tur, si eram cu adevarat fericiti…
Am adormit cu imaginea apei turcoaz si a plajei cu nisip alb, cu gustul langustelor proaspete( si ieftine), cu sunetul produs de Marea Caraibilor, una din cele mai frumoase mari din lume, si cu atmosfera de vacanta din acest oras de vis…
Am avut un somn dulce si odihnitor probabil stiind ca in ziua urmatoare vom pleca spre tara schimband 3 avioane si dormind ore intregi in fund pe fotoliile acestora, fotolii care dupa cateva ore par cele mai inconfortabile locuri din lume…
Daca vreti sa stiti mai multe despre Cartagena boema , cititi autobiografia lui Gabriel Garcia Marquez despre vremurile in care scriitorii si oamenii educati discutau pana dimineata politica , poezie, literatura, pe terasele localurilor din orasul vechi, dintre ziduri…
Bineanteles ca va intrebati ce lipseste ?...da, un pic de istorie …
Columbia a fost descoperita de Alonso de Ojeda si Amerigo Vespucci in anul 1499 iar in anul 1536 teritoriu este cucerit de spanioli care ii dau numele de Noua Granada. Columbia apartine initial Viceregatului Peru iar in anul 1739 devine nucleul Viceregatului Noua Granada care mai includea Ecuadorul, Venezuela, si Panama. In anul 1810 izbucneste razboiul de independenta nationala iar cativa ani mai tarziu Congresul proclama unirea Venezuelei cu Columbia( si mai tarziu cu Ecuadorul) in Republica Federativa Marea Columbie sub presedentia lui Simon Bolivar ( acesta a dat numele tarii ,Columbia, in onoarea descoperitorului Americii). In anul 1830 federatia se destrama iar in anul 1886 se adopta numele, simplu, de Columbia.
In anul 1903 , provincia Panama se desprinde de Columbia si-si proclama independenta fiind sustinuta si de Statele Unite . Dupa al Doilea Razboi Mondial apar tensiuni sociale si izbucneste un razboi civil sangeros care face 300.000 de victime; criza se amplifica dupa 1981 cand apare si miscarea de gherila M-19 , care accepta doar in anul 1990 sa renunte la lupta armata si sa intre in jocul politic democratic. Incepand din anii 90’ , Columbia devine o placa turnata a traficului de droguri spre SUA si astfel se infinteaza “Cartelul de la Medelin” care are o istorie plina de teroare si violenta. Intre anii 1999-2002 au loc lupte intre fortele guvernamentale si cele de gherila, lupte care se raresc odata cu alegerea in frunea tarii a lui Alvaro Uribe ( ales din primul tur cu majoritate) care va lupta fara compromis impotriva violentei; tatal presedintelui fusese ucis de lupatorii de gherila iar el insusi a supravietuit la 15 atentate. Principala miscare de gherila “FARC”- Fortele Armate Revolutionare ale Columbiei este inclusa pe lista neagra a celor mai mari organizatii teroriste din lume ( 17.000 de combatanti) fiind una din cele mai vechi.
Razboiul civil reizbucneste in anii 2003, 2004 ,facand din Columbia una din cele mai nesigure tari din lume si reducand turismul la nivel “0”
In Columbia se realizeaza 75 % din productia mondiala de cocaina si de aceea SUA a aprobat “Planul Columbia” investind peste 3 miliarde dolari in antrenarea si inarmarea fortelor angajate in combaterea producerii si exportului de droguri; Columbia este pe locul 3 intre beneficiarii de ajutor militar ai SUA dupa Israel si Egipt.
Populatia tarii este de 43 de milioane dintre care 50% sunt metisi, 22 % mulatri, 20 % albi, 5 % negrii si 3% amerindieni; peste 95% sunt catolici.
Columbia este singura tara sud-americana cu dubla fatada maritima , la Oceanul Pacific in Vest si Marea Caraibilor apartinand Oceanului Pacific in Nord.
Columbia a incheiat acest tur in care impreuna cu prietenii nostri Cristina si Catalin ( carora vreau sa le multumesc pentru aportul adus succesului acestei excursii) am descoperit frumusetea Ecuadorului, ne-am minunat de fascinantele insule Galapagos, “am trait” misterul unei minuni a lumii contemporane,Machu Picchu, si am desfintat un mit despre periculoasa Columbie, incercand sa aduc in locul lui cate putin din fascinanta si necunoscuta Columbie- “cel mai bine tinut secret al Americii de Sud “, si unde “singurul risc este dorinta de a reveni”.