vineri, martie 28, 2014

Nepal-intro...



dragii mei cititori ,
v-a fost dor de mine ???...mie da !...de calatorii !...de aventuri ...de locuri misterioase...de locuri fascinante ...de neprevazut...toate, in cateva zile...
Acum un an si ceva realizam la televizor emisiuni de turism ; intr-una dintre emisiuni l-am avut invitat pe  domnul Ovidiu Bojor . Pentru cei tineri acest nume poate ca nu spune nimic , dar pentru cei care au trait inainte de revolutie acest om este o legenda; a fost una din cele mai interesante emisiuni pe care le-am realizat , telespectatorii au trimis zeci de e-mail-uri , ora a trecut pe nerasuflate si la sfarsitul emisiunii parca eram incarcat de o energie incredibila. De acest om de aproape 90 de ani eram fascinat ...iar destinatia despre care vorbisem era....NEPAL .  Domnul academician , profesor , doctor ( si mai are cateva titluri) petrecuse ani de zile la poalele Himalayei fiind in aceea vreme expert al Natiunilor Unite pentru programe de dezvoltare in industria farmaceutica ; de acolo s-a intors cu o descoperire uimitoare : a observat ca in zonele de munte oamenii nu sufera de diabet . Analizandu-le alimentatia cotidiana a remarcat ca ei consuma in mod regulat un castravete asiatic , cu gust amar care stimuleaza  nevoia de zahar; din acel castravete asiatic  doctorul-farmacist Ovidiul Bojor  a extras si a dat lumii insulina vegetala brevetand medicamenul  “insuveg” care a devenit un panaceu pentru milioane de bolnavi de diabet. Tin minte ca l-am intrebat care este secretul longevitatii si cum de emana el atata energie la o varsta cand multi au incheiat socotelile pe acest pamant . Mi-a recomandat ultima lui carte “Pledoarie pentru o viata lunga” si pe scurt mi-a spus ca pe langa alimentatie el crede in regula celor 3 “opturi” : opt ore de munca , opt ore de somn si opt ore de relaxare ( socializare , sport, divertisment, etc)- cand dezechilibrezi cele 3 “opturi” iti dezechilibrezi organismul si apare boala. Dar subiectul emisiunii era Nepal si muntii Himalaya- atunci am aflat ca domnul Ovidiu Bojor a fost primul roman care a urcat pe Himalaya....tot atunci am aflat ca frumusetea Nepalului – pe langa frumusetea naturala-este data si de oameni –un popor cald, primitor , rabdator, zambitor  si cu multa toleranta - coabiteaza in armonie hindusii cu budistii de sute de ani . In timpul emisiunii mi-am adus aminte de o zicala adevarata  : “daca batranii ar putea si tinerii ar stii”....
La sfarsitul emisiunii vroiam sa plec in Nepal ...chiar in aceea luna ....din pacate in Nepal  venea musonul ...am amanat un timp ...dar...
 Peste cateva zile:
 -voi merge in tara unde s-a nascut Buddha ,
- voi face cunostinta cu religia buddista “la ea acasa” si abia astept sa inteleg mai bine conceptul de baza al acestei religii unice : “toti suntem unul si actiunile fiecaruia ne pot influenta pe noi, ca intreg”
-voi incerca sa-mi imbunatatesc Karma mea  – buddistii cred in reincarnare( dupa moartea fizica sufletul se reincarneaza intr-un alt corp fizic pe pamant)  si in faptul ca te reincarnezi sa-ti platesti datoriile karmice ; deasemenea ei cred ca prin faptele bune pe care le faci in viata si printr-o viata spirituala plina de moralitate si meditatie  te pregatesti pentru “iluminare” (Nirvana)  si acesta este scopul oricarui om in viata
-voi incerca sa ma “detoxific” de viata aglomerata, de urbanismul in care traim, voi incerc o “decompresie” (cum fac scafandrii cand revin la suprafata dupa multa “munca”- unii vor rade !....dar toti avem nevoie de aceasta decompresia pentru a ne relaxa chiar daca muncim mult, putin , sau foarte putin – stresul cuprinde pe toata lumea !
-imi voi intrerupe rutina pentru 2 saptamani
-voi incerca sa intru in armonia sacra a budismului si a hiduismului ...poate si vocalizand : “Ohmmmmmmm...” :-)
Nu voi avea ( cel putin de aceasta data)  :
-un concediu all-inclusive
-nu ma voi odihni
-nu voi incerca sa cuceresc unul dintre cei 8 “optmiari” care se afla in Nepal
-nu voi atinge Nirvana  ! :-)
Asa cum am plecat( a doua oara)  acum un an la cel mai frumos “drum” al vietii ( casnicia) voi pleca si acum la drumul propriu-zis impreuna cu Dana ( noua mea sotie) iar alaturi ne vor fi ( nu,nu nasii !...aceia trebuie sa nasca in curand :-) ) Paul si Laura , doi oameni minunati , cu mult bun simt si care impartasesc si ei bucuria calatoriei si a libertatii acesteia fara all-inclusiv-uri , in mijlocul localnicilor, dornici de aventura, plini de optimism si cu multe sperante de la aceasta calatorie ...cu siguranta Nepalul nu ne va dezamagi ....asa cum sper ca nici eu nu o voi face daca veti fi alaturi de mine pe parcursul a doua saptamani in mijlocul unui popor a carui oaspete voi fi incepand de luni .
Si marea surpriza acum vine : Paul este unul dintre cei mai mari fotografi ai Romaniei ( nu , nu-l intrebati pe el , este modest .... , dar cand cineva vinde fotografii pe internet cu mii de euro ,cand  Lonley Planet alege pe coperta ghidului de Romania o fotografie “by Paul Biris” , cand fotografiile facute de el sunt parca “live” atunci modestia este eclipsata !...iar Paul va face fotografii in Nepal ...si vor fi disponibile pentru cititori ( si nu numai)  zilnic ...
Incepand de luni salutul “NAMASTE” ( cuvantul “promovat” datorita lui Sega si a lui “best-seller”  “Namaste”- nu am citit cartea pentru a nu fi influentat dar promit ca o voi citi la intoarcere – sper si avand semnatura autorului ;-) sper sa va invioreze diminetile si impreuna cu episoadele mele si  fotografiile lui Paul sa va transmita multa iubire , pace si toleranta.
Lectura placuta si “ne auzim” din Nepal....Never, Ending, Peace, And, Love...