miercuri, februarie 15, 2012

Bienvenidos en Granada,

In tot turul meu prin inima Americii Centrale , Granada, pana acum , este cel mai frumos oras ( oras , nu loc) ; mi-as dori sa vad mult mai multe orase in lume care sa semene cu Granada; in primul rand in Europa nu s-ar fi numit oras ( chiar daca are 90.000 locuitori) pentru ca nu are nici un bloc sau cladire mai inalta de 2 etaje, iar traficul este redus , chiar si in centru.

Nu voi uita niciodata acest oras care m-a “intampinat” in mod special , aici simtindu-ma ca un oaspete si aratandu-mi  mereu asta – in cele doua zile petrecute aici am vazut de zeci de ori pancarte cu “Bienvenidos escriitores del Mundo” …si asa bine m-am simtit J

Timp de o saptamana Granada a fost capitala internationala a poeziei, aici intalnindu-se  peste 150 de poeti din  60 de tari , si eu am picat exact in ziua cand acest festival si-a deschis “portile”.

Autobuzul pe care l-am luat din Rivas mergea in Managua, dar soferul nu mi-a spus asta( probabil nu stia sa-mi spuna )  , lasandu-ma  la o intersectie , 8 kilometri departare de intrarea in Granada  ; noroc ca m-am imprietenit cu doua dragute domnisoare , care m-au condus cu un taxi-motocicleta , pana in centru orasului , iar acolo au stat cu mine pana am gasit hotel; problema mare era ca neavand rezervare a fost destul de complicat sa gasesc camera in oras in perioada festivalului , dar , am invatat ca perseverenta este un element important al succesului si daca cineva bate indeajuns de tare si indelungat la poarta , cu siguranta va trezi pe cineva .

La al 5-lea hotel , mi s-a raspuns : “da , mai avem exact o camera care fusese rezervata pentru cineva, dar a anulat acum cateva minute rezervarea “ …si astfel am prins cazare in centrul orasului. Cu siguranta gaseam hotel pana la urma  undeva in oras , dar eu vroiam exact  “in buricul targului” , sa pot sa ma invart printre scriitori.

Granada a fost mult timp perla cea mai atragatoare  a Americii Centrale ; in timpul perioadei coloniale spaniole , orasul a devenit unul dintre cele mai bogate orase ale continentului , deoarece ,fiind la numai 20 de kilometri departare de oceanul Pacific , a devenit punct de tranzit pentru aur si multe minerale care trebuiau transportate intre tarile colonizate de Spania. Din pacate in secolul 19 , orasul a ars aproape in totalitate si a trebuit reconstruit din temelii, reconstructie care a respectat arhitectura acelor timpuri si care se pastreaza si astazi;  majoritatea cladirilor au un aer colonial , si asta ii da orasului un farmec si o distinctie aparte .

Astazi multe din cladirile coloniale din centrul orasului s-au transformat in infrastructura pentru turism – hoteluri, restaurante, baruri , agentii de turism , magazine , etc –toate se afla in fostele case coloniale si in centru orasului au ramas foarte putine locuinte , si la fel de putine se mai afla in proprietatea localnicilor – si aici au venit investitorii americani , cumparand tot ce se putea cumpara.

Una din cele mai placute activitati pe care  poti sa le faci in Granada este sa te plimbi pe strazile acestui oras –perla  si sa-i simti atmosfera coloniala .

Granada a devenit in ultimii ani o baza pentru turistii veniti din exteriorul tarii, majoritatea acestora  stabilindu-si baza de plecare aici, si din acest oras incep sa plece sa viziteze intreaga zona .

Maine va povestesc ce am facut cele doua zile in acest oras si de ce m-a cucerit el definitiv .

Hasta luego amigos !