joi, august 23, 2007

Rwanda 2007
Precum v-am spus am ales sa ajungem in Kigali ( capitala Rwandei) luind avionul care nu a fost exagerat de mult ( 100 $ ) si asta pentru ca nu am mai fi suportat inca 10 ore intr-un bus african- si nu era sigur ca sunt numai 10 ore-
Inainte de a ne imbarca spre Kigali , cei de la liniile aeriene Rwandeze ne-au intrebat de viza si le-am raspuns ca o luam la sosirea pe aeroport ; nu au fost prea convinsi si au plecat sa intrebe : se pare ca nu au avut pe cine intreba la ora 10 seara si ne-au lasat sa plecam dar totusi eu am avut o banuiala ca ceva nu este in regula ; nu ne-ar fi intrebat ei de viza daca nu stiau ca trebuie sa o ai….
Ne-au imbarcat intr-un avion micut de 40 de locuri , noi fiind 25( doar cativa albi ) si dupa 40 de minute aterizam pe aeroportul din Kigali. Am prezentat pasapoartele si dupa cateva minute de verificari si telefoane , timp in care am ramas singuri in tot aeroportul la ora 11 seara, ne-au spus ca trebuia sa luam viza in avans si nu ne pot de viza pe loc pentru ca nu avem aprobare de la ministerul lor de imigratie. Noi eram 4 ei erau 4 !....a inceput o lupta cu explicatii din partea mea ca am intrebat si asa ne-au spus si trebuie sa ne dea viza ca alta varianta nu au !!....au spus ca ne trimit inapoi cu urmatorul avion si nu mai au ce discuta!....nu m-am pierdut pentru ca stiam ca suntem intr-o tara in care regulile sunt facute sa se incalce si am insistat sa vorbeasca cu omul care ne astepta la aeroport. Inainte de a pleca din tara un prieten de a lui Alin care este pilot si a lucrat ceva timp si in Rwanda , ne-a dat adresa unui hotel –restaurant din Kigali a carui proprietar este un grec casatorit cu o romanca si care sunt de peste 20 de ani aici: cu o zi inainte de a pleca din Kampala am sunat-o pe sotie si ne-a spus ca ne trimite la aeroport un prieten de-a lor rwandez care a studiat 9 ani in Romania si el ne poate fi si ghid pe perioada in care stam aici. Jean ( asa il chema ) ne-a asteptat la aeroport si l-am chemat la serviciu de imigrare ( nu mai era nimeni in tot aeroportul deci a fost usor sa-l gaseasca) pentru a vorbi cu oficialitatile despre “soarta noastra” ; i-a explicat si lui ce ne-a explicat si noua si intr-un final (chiar inainte de a-i intreba cat vor !-probabil ca asta vroiau!) ne-a spus ca data viitoare sa nu mai venim fara viza …..Am ajuns la pensiunea Helenique unde ne astepta Beki, o romanca din….Brasov…in toata Rwanda sunt doar cativa albi si unul dintre ei este din Brasov!!...va dati seama cat ne-am bucurat cu totii ca avem un roman care sa aiba grija de noi pe aici si nu ne mai inseala nimeni ; dar nu va spun cat s-a bucurat ea pentru ca este singura ( sotul este in Grecia) si ii este greu numai printre negri.
Am stat pana noaptea tarziu si am povestit despre tot ce inseamna Rwanda ,” obiceiuri,locuri, oameni” si saraca a fost obligata sa ne raspunda tirului de intrebari din partea noastra a tuturor. O femeie superba ( din toate punctele de vedere) care ne-a cucerit pe toti cu felul ei deschis de a fi si am simtit si noi ca intr-adevar se bucura de prezenta noastra. Pensiunea la standard de 4 stele , cu piscina, restaurant de lux , priveliste de vis asupra orasului ( pensiunea se afla pe varful unui deal ) si tot confortul , mult mai mult decat ne-am fi putut inchipui si a avea nevoie.Am primit fiecare o dubla , urmand sa platim o simpla ,si am dormit intr-un lux in care rar am mai dormit in timpul expeditiilor mele prin lume; si rar o sa mai dorm….doar daca nu mai intalnesc romani prin diferite colturi ale planetei , ceea ce este posibil avand in vedere raspandirea romanilor prin lume. Totusi ceea ce imi lipseste este internetul (este incredibil de lent si ‘sare” mereu )dar incep sa ma pregatesc pentru Kilimanjaro unde cu siguranta nu cred ca voi avea acces pe potecile de munte la vreo tehnica moderna de comunicare.
Dimineata la prima ora , dupa micul dejun, impreuna cu Jean , inchiriand o masina de teren de la o prietena de-a lui Beki, am plecat sa vizitam locurile interesante din Rwanda.
Acum trebuie sa intru sa facem un pic de istorie si ceea ce va voi povesti despre Rwanda , este pe cat de socant pe atat de folositor pentru a putea intelege si judeca acest popor cu o istorie contemporana atat de sangeroasa. Voi incerca sa sintetizez cat pot de mult pentru a nu va plictisi cu detalii si nu ma voi duce mai adanc in istorie , nu pentru ca nu ar fi interesanta ,dar am alte lucruri mai interesante sa va spun care apartin prezentului.
Deci, teritoriul Rwandei era populat din vremuri stravechi de triburile “hutu” , triburi pasnice care se ocupau cu agricultura dar care au fost cucerite in sec. 14 de pastori razboinici “tutsi” ,veniti din nord si care desi erau minoritari , devin patura politica hegemona si intemeiaza regatul Rwandei (care este inlaturat doar in anul 1961). In anul 1916 teritoriul este ocupat de trupele belgiene care unesc cele doua state Rwanda si Burundi,si care administreaza pana in1962 , an in care amandoua statele isi recapata independenta iar in Rwanda minoritatea “tutsi” pierde puterea in favoarea majoritatii “hutu’ si numerosi “tutsi” se refugiaza in statele vecine. Totusi , raman destui in tara sa lupte sa-si recapete pozitia de lideri si fac asta prin lupte de gherila. In anul 1994 avea sa se intample unul din cele mai crude masacre din istoria contemporana . masacru care a durat aproape 100 de zile si in care au murit intre 500.000 si 1.000.000 de rwandezi, majoritate “tutsi” ; totul a inceput in momentul in care avionul presedintelui Rwandei s-a prabusit la aterizare, in el aflandu-se si presedintele Burundi iar populatia majoritara “hutu” , la putere ,a dat vina pe “tutsi” pentru presupusul atentat. Imediat a inceput un adevarat masacru al hutilor impotriva minoritatii tutsi care a durat 3 luni timp in care toti albii au fost evacuati din tara ( Beki ne-a povestit ca au fost evacuati in cateva ore si si-au lasat totul in tara iar la intoarcere nu au mai gasit nimic ,totul fiind devastat) iar strazile capitalei au inceput sa se umple cu cadavre , majoritatea tutsilor neavand nicio vina decat ca apartineau altei etnii decat cea la putere. Unele statistici spun ca aproape un milion de tutsi au fost ucisi in mod barbar ( capete taiate, injunghiati, impuscati ,torturati) de catre conationalii hutu (!) ,fara ca ONU sau marile puteri ( se pare ca nu este petrol aici…) sa faca ceva pentru a opri genocidul; 3\4 din populatia tutsi a fost omarata !!!!..... Cadavrele au stat mult timp pe strazi fara ca cineva sa le adune si cainii erau cei care mancau din cadavre…..dupa intrarea in normalitate , autoritatile au omorat toti cainii din tara si deaceea in Rwanda rar vezi caini vagabonzi….exista un muzeu al masacrului din 1994 dar nu a vrut nimeni sa mearga deoarece se spune ca ramai mult timp cu vise negre dupa ce-l vizitezi!. Si in ziua de astazi se mai judeca vinovatii masacrului din 1994 iar multi din ei se afla in puscarii , dar sunt si cativa care au fugit din tara si inca nu sunt de gasit. In Rwanda , rana genocidului inca este deschisa si multi evita sa vorbeasca despre asta fiind un subiect care nu le face cinste….important este sa invatam din greselile trecutului si asa ceva sa nu se mai repete niciodata in lume…!!!!
Sper ca nu v-am plictisit dar pe mine m-a socat cand am citit si cred ca nu strica ca toata lumea sa afle cat mai multe despre istoria omenirii si multe lucruri le intelegi mai bine daca ai o cultura generala mai larga .
Sa trecem la lucruri mai placute !!....Rwanda este cunoscuta in lume ca “ tara celor 1000 de dealuri” , pe care se afla 6 vulcani, 23 de lacuri cu numeroase rauri, multe formand izvoarele Nilului . Daca este sa te iei dupa rwandezi, Nilul izvoreste si de aici, deasemenea este un izvor si in Burundi si se pare ca toti au dreptatea lor;… sa nu-i suparam ca vedeti de ce sunt in stare….
Intradevar peisajul este de-a dreptul fermecator si in timpul calatoriilor facute prin tara am ramas cu gura deschisa de ce frumuseti am vazut !; majoritatea turistilor ( sunt foarte putini turisti datorita fricii ca inca ar mai fi conflicte interetnice) au spus ca este una din cele mai frumoase tari din Africa si pana acum sant deacord cu ei. Desi tara este situata in apropierea Ecuatorului, datorita altitudinii ( minimum 1000 de metri, pana la 4500 metri) are o clima subtropicala , temperata ,si cat timp am stat noi aici a fost o temperatura ideala pentru corpul omenesc: 20-24 grade ziua iar soarele nu ardea asa tare ca la Ecuator, cu totii declarand ca am vrea sa traim in astfel de clima. Conditiile naturale ofera un potential turistic incredibil si cu siguranta ca in curand veti auzi pe la agentiile de turism de excursii in ‘minunata Rwanda’. Aici am vazut cel mai bine imbinarea muntilor cu lacuri, paduri tropicale si savana care daca ar fi bine exploatate tara ar deveni un paradis. Din pacate tara este intr-o saracie lucie ( cu exceptia capitalei care nu face exceptie de la regula capitalelor) dar are si saracia asta farmecul ei unul din ele fiind lipsa aglomeratiei pe strazile din afara capitalei unde rar intalnesti masini si virginitatea zonelor de vis din tara. Tara se afla pe locul 161 cu un PIB/ locuitor de 1300 $
In prima zi am facut o excursie pana la lacul Kivu , un loc superb , aflat la 1500 de metri altitudine care comunica printr-un rau cu lacul Tanganika aflat in Burundi ; am vizitat o prietena de a lui Beki ,o belgianca care lucreaza la Mercedes in Kigali si care isi face un restaurant si un hotel pe marginea lacului intr-o zona magnifica. Am inotat in lac apa fiind ideala: calda si curata de puteai vedea fundul in locurile in care nu era atat de adanca.Am mers cu barca si ne-am bucurat cateva minute de calmul lacului si mangaierea soarelui reflectat de apa. Apoape toata ziua am admirat frumusetile tarii bucurandu-ne ca am ales sa venim aici unde cu siguranta ne-am simtit ca intr-o vacanta, probabil pregatind psihologic “asaltul” muntelui Kilimanjaro. Populatia tarii este de 8 milioane de locuitori iar ce m-a impresionat a fost cand am citit de speranta de viata : 38 de ani !!!!....probabil anul 1994 a fost anul in care a scazut simtitor !!!!...:-) lipsa serviciului medical face ca oamenii sa moara pe capete de boli ,fara sa poata fi tratati la timp !. Am oprit pe drum in cateva “sate” ( desi cateva case nu cred ca pot sa numesc sat) si imediat localnicii ne-au inconjurat cerandu-ne bani, iar cand am impartit ceva biscuiti copiilor au inceput sa se bata pe ei pana si oamenii mari. Fiind alb in Africa, pentru localnici inseamna ca esti bogat si ai venit sa le dai bani si nu poti sa ramai indiferent la saracia pe care o vezi si conditile in care traiesc…inumane!!!...
Daca scoti aparatul de fotografiat imediat se supara ca-i fotografiezi si-ti cer bani pentru asta ; multi cred ca tu faci bani de pe urma lor , cu pozele in care sunt ei ,si nu accepta fara sa le dai si lor ceva.
Nu poti sa vorbesti despre Rwanda fara sa vorbesti despre gorile ; majoritatea turistilor care vin aici ,vin pentru a vedea gorilele la ele acasa. Din cele 700 de gorile care au ramas in viata pe glob,mai mult de jumatate traiesc in vaile lantului muntos vulcanic Virunga care se afla pe teritoriu Rwandei, Ugandei si Republicii Congo.
In Uganda programarea se face cu cel putin o luna inainte deoarece sunt multi turisti si putine locuri zilnic ( numarul de locuri este limitat si grupurile nu sant mai mari de 10, pentru a nu le deranja ) , in Congo situatia este inca neclara din punct de vedere politic , si deci singura sansa sa vezi gorilele fara sa faci programare este in Rwanda ; dar multi renunta pentru ca nu este tara turistica si le este frica( plus ca nici nu se face campanie de promovare- nu o sa vedeti tururi in Rwanda!) Am vrut si noi sa mergem dar taxa este de 5oo de dolari ( doar taxa fara ghid,transport, etc ) si sunt sanse sa mergi ore intregi sa nu vezi nimic.Rwanda are beneficii extraordinare de pe urma gorilelor si se pare ( din nefericire)ca tot turismul se bazeaza pe specularea faptului ca gorilele traiesc aici. Putini stiu ca in Rwanda traiesc cele mai multe specii de pasari ( au fost inregistrate 670 de specii) iar pentru botanisti aici este Raiul fiind teritorii neatinse in paduri si munti , iar din cele 100 de specii de orhidee care sunt in Rwanda , cateva sunt unice in lume.
Si cate as mai putea scrie despre aceasta tara uimitoare si nedescoperita si asa cum scria in ghidul “lonely planet” sa ne grabim sa o vedem asa cum e ea acum ca foarte curand va fi invadata de turisti iar farmecul probabil ca va scadea…
Foarte multi m-au rugat sa pun poze ,dar eu, la cat de proaste conexiuni la internet am avut pana acum, ma multumesc ca am reusit sa postez si ce am scris pana acum ; stau peste o ora pana postez si credeti-ma ma rog la calculator, ii vorbesc frumos, ii cant, il mangai ,doar sa nu ma “arunce” de pe net; iar cand o face (foarte des) , o iau de la capat…si numai eu stiu ce-I spun in gand !.....dar sper sa nu ma auda !...
Maine va mai vorbesc despre Rwanda, dar trebuie sa selectez pentru ca am atatea sa va scriu si nu pot pentru ca timpul parca se scurge cu viteza luminii, si ma trezesc ca este ora 3 noaptea ( sau dimineata? …niciodata nu stiu !!...)….pe maine !

4 Comments:

Anonymous Anonim said...

Apreciez mult latura informativa extrem de precisa a ceea ce ai scris despre Rwuanda! Chiar aseara am vazut filmul":Razboi civil"-despre genocidul din Rwuanda si pot spune ca am plans cum nu am plans niciodata! Este ceva ce m-a socat ata de mult incat nici azi nu m-am revenit si imi vin in minte acele atrocitati! In schimb nu suport sa mai aud de ONU care pretinde ca este un garant al pacii dar in acele momente,mai ales la scoala tehnica cand au plecat si au lasat pe mana criminalilor atatia oameni(femei ,copii inocenti)au fost MACELARITI cu cruzime! "Desoeri spunem ca am invatat din ororile genocidului nazist dar nu am invatat decat sa inchidem ochii,sa tacem"iar tacerea inseamna consimtire!!!" LE MULTUMESC CELOR CARE READUC IN MINTEA NOASTRA "ACESTE EVENIMENTE DIN RWUANDA,despre care pana aseara eu nu am stiut!"

12:59 a.m.  
Blogger ralu said...

...m'am decis greu sa scriu ceva..si tocmai pentru simplul fapt ca nu stiam ce as putea sa scriu...ramai pur si simplu mut in fata acestor situatii...ma simt profund rusinata de "umanitate",de ceea ce inseamna ea in prezent...cred ca ar trebui sa luam dexul in brate si sa invatam sfinteste adevaratele definitii ale cuvintelor(si aici nu ma refer doar la cele,sa spun asa,pozitive;ci poate mai ales la cele care reflecta raul...poate ca asa creierul nostru ar constientiza si ar putea diferentia binele de rau)...e cu neputinta a-ti explica multe lucruri intamplate in trecut si e la fel de imposibile de inteles sunt faptele prezente...e ingrozitor!..si mai groaznic e gandul ca nu se va schimba nimic,caci,asa cum spunea si florin:ne'am obisnuit sa "inchidem ochii" si sa trecem mai departe...cateodata stau si ma gandesc daca valorile omenirii expuse in trecut au existat cu adevarat,daca traiam intradevar inainte inconjurati de dragoste pentru semeni sau eu stiu ce sentiment din'asta acum parca desprins din filmele cu sfuri(???cunde sunt iubirea de tara,pe care au jertfit-o atatia?...iubirea semenilor?...altruismul, bunatatea?....Doamne, sunt atat de saracita de cuvinte/calitati in acest moment!...sunt socata de'a dreptul!)

3:07 p.m.  
Blogger george popa yoel said...

Foarte interesant articolul.A-s dori ,o discutie,mai deschisa,personala,deoarece lucrez la scrierea unui roman,,Dragoste la Kigali"si a-s dori o documentare mai ampla despre Rwanda.
Puteti sa-mi scrieti la popageorge_2007@yahoo.com.
Va multumesc.

3:26 p.m.  
Blogger Camila360 said...

Buna ziua, prietenii mei sunt Camila Rodela si sunt din Michigan, United State. Sunt aici pentru a depune mărturie despre lucrările bune ale lui DR.OGAGA ​​KUNTA în viața mea. Soțul meu și cu mine am fost căsătoriți timp de 27 de ani cu doi copii. acum doi ani totul a ajuns la capăt. Am vrut soțul meu înapoi și l-am rugat, dar nu a ascultat niciodată, așa că am dat peste câteva mărturii despre această vrăjitoare particulară. Unii oameni au mărturisit că le-a adus înapoi pe iubitul lor Ex, unii au mărturisit că restaurează uterul și vindecând cancerul și alte boli, unii mărturisind că poate vrăji pentru a opri divorțul și vraja pentru a obține o slujbă bine plătită. Este uimitor, am dat peste o mărturie specială, era despre o femeie numită Vera, ea a mărturisit despre modul în care a adus înapoi iubitul ei Ex și, la sfârșitul mărturiei sale, și-a abandonat e-mailul. După ce am citit toate acestea, am decis să-i încerce. L-am contactat prin e-mail și mi-a explicat problema mea. Și mi-a spus ce trebuie să fac, am făcut-o și soțul meu sa întors la mine. Ne-am rezolvat problemele și am fost și mai fericiți decât oricând. Ești un om talentat și nu voi opri publicarea lui pentru că e un om minunat. Dacă aveți vreo problemă și sunteți în căutarea unei vrăji adevărate și autentice, Încearcă-l oricând, este răspunsul la problemele tale. Puteți să-l contactați prin e-mail: ogagakunta@gmail.com și să vă rezolvați problemele ca mine. El poate rezolva următoarele probleme și multe altele.
(1) DACĂ VREAȚI EX-BACK
(2) VREAȚI SĂ CONVENȚI SOSIUNEA DUMNEAVOASTRĂ PENTRU ÎNCĂLCAREA DIVORȚIEI
(3) VĂ RUGĂM SĂ VĂ PROMOVAȚI ÎN OFICIUL DVS.
(4) VREI BĂRBAȚI BĂRBAȚI ȘI FEMEILE CARE VOR VĂ CĂUTĂ ATRACTIVĂ
(5) DACĂ DORIȚI SĂ CONCEPTĂ UN COPIL
(6) VREI DUMNEAVOASTRĂ
(7) VEI DUMNEAVOASTRUL DUMNEAVOASTRĂ PENTRU AI IUBI DOAR PENTRU VESTUL VIEȚII LUI
(8) Aveți nevoie de SPELL buna LUCK
(9) Aveți nevoie de un SPOT LOTTERY
(10) Aveți nevoie de un loc de muncă
ogagakunta@gmail.com

2:03 p.m.  

Trimiteți un comentariu

<< Home