vineri, august 17, 2007

Uau !, gata cu filozofia , Nairobi-Kenya….m-a dat gata !...la propriu doar pentru ca nu am stat in capitala tarii decat 30 de minute!?...aglomeratie, poluare , un miros infernal de la esapamentul masinilor vechi si foarte poluante si mai presus de toate sfaturile tuturor ca aici nu este de stat fiind un oras urat si foarte periculos- are un grad mare de criminalitate si talharii si dupa ora 6 cand se intuneca nu mai poti sa iesi afara din hotel. Cu 4 milioane de locuitori este o adevarata metropola si se pare ca este un loc al contrastelor la fel ca majoritatea capitalelor multor tari subdezvoltate; centrul avand cladiri impunatoare si unde se afla toate birourile firmelor mari si deasemenea si centrul comercial ,este intr-un contrast izbitor cu saracia lucie si de neimaginat din cartierele sarace si ghetourile de la marginea acestei asa numite “cea mai importanta capitala africana”
Obisnuit cu atentionarile de “cod galben ,rosu” din Romania ma asteptam si aici sa gasesc o caldura infernala, dar surpriza, Kenya ne-a primit cu o clima neobisnuita, comparabila cu primavara in Romania; este iarna australa aici, un sezon uscat si rece, cu soare 5 ore pe zi si temperaturi ce nu depasesc 25 de grade ziua si 10-15 grade noaptea. O sa radeti dar am intalnit destui negri care purtau caciula si pufoaica de fas ( de care purtam noi in mijlocul iernii ) si le mai si tremura fata de frig!-si erau atat de caraghiosi!!!.Ca in toate zonele de la Ecuator ziua este egala cu noaptea iar trecerea de la zi la noapte se face in cateva minute fara sa apuci sa-ti dai seama ca deja este noapte afara.
Trebuie sa avertizez pe toti cei care ma urmariti ca deja am 2 zile in Kenya si pot sa recomand celor care nu iubesc aventura si mai ales animalele ca nu au ce cauta in Kenya; nu este o destinatie pentru cei obisnuiti sa stea linistiti “cu burta la soare” , pt cei inactivi , ci o destinatie pentru cei dependenti de aventuri, experiente noi si multa adrenalina.
Ajungand in centrul capitalei Nairobi , am cumparat de la o agentie de turism un pachet de 3 zile in cel mai renumit parc (rezervatie naturala) al Kenyei, Masai Mara si in cateva minute eram in busul special construit pentru safari( acoperisul decapotabil). Impreuna cu noi mai erau un cuplu de tineri italieni, foarte simpatici cu care ne-am imprietenit repede si cu care timp de 3 zile am impartit bucuria safariului si am facut haz de necaz in situatiile mai putin placute din timpul acestuia. Inca o data am fost inspirat ca nu am cumparat si nu am aranjat nimic in avans pentru safari deoarece acolo am platit jumatate din pretul pe care l-au platit italienii care au platit in avans prin internet ( noi am platit 440 dolari ,totul fiind inclus in acest pret)
Dupa un drum de 6 ore pe niste sosele care mi-au adus aminte de cele din Cambodgia ( pe care nu le poti numi sosele) am intrat in tinutul masailor care reprezinta cel mai mare trib din Kenya .
Masai Mara sau Regatul leilor este cliseul clasic al Kenyei; parcul are o suprafata de 320 kilometri patrati si aici se afla cea mai mare varietate de animale salbatice lume.Aici am descoperit “Animal Planet” si “National Geographic” ’pe bune’. Imi va fi foarte greu sa va descriu frumusetea si maretia savanei dar voi incerca sa va aduc pentru cateva minute in acest paradis al animalelor. In perioada august-septembrie1,5 milioane de animale isi fac aparitia in rezervatie ( se numeste marea migratie de ierbivore) in cautare de hrana venind din sud-vest din campiile Serengeti urmand sa se reintoarca acolo in octombrie. Dupa octombrie in rezervatie se afla foarte putine animale si forfota turistilor scade. Incercati sa va imaginati peste un milion de animale care invadeaza rezervatia iar turistii sant cei care trebuie sa se dea la o parte din calea lor ;zebre, antilope.girafe, gazele toate urmate de carnivorele savanei: lei .sacali, leoparzi,gheparzi,hiene si mai sus de toate(la propriu) gigantii elefanti. Toate animalele depind unele de celelalte.Si nu va imaginati ca doar animale formeaza acest spectacol de enegie si forta!; pasarile multicolore formeaza un curcubeu pe cerul savanei iar dintre acestea vulturul impresioneaza cel mai mult datorita maretiei si elegantei in miscari; stau ciorchine pe maracini in asteptarea unui les abandonat de vreun leu satul. Este un spectacol magnific, unic pe care nu cred ca il veti mai putea vedea in alta parte iar la televizor indiferent cat de bine ar fi realizat vreun reportaj despre safari in Kenya , acesta paleste in fata spectacolului oferit pe viu. Desi esti inconjurat de animale salbatice permanent ,nicio clipa nu am avut vreo senzatie de teama probabil si datorita dragostei pe care o port pentru animale si efectiv pot sa spun ca acestea m-au fermecat cu totul; daca as putea sa-mi aduc cateva exemplare la mine la Rasnov as face-o ,desi cred ca m-as simti mai bine stiindu-le in libertate….dar din cand in cand egoismul din mine isi mai spune cuvantul…
Vanatorii trebuie sa fie avertizati ca vanatoarea este total interzisa in Kenya in rezervatiile naturale si se pedepseste cu inchisoare pe viata!!...singurii carora li se permite sa vaneze sunt masaii, exoticii membri ai tribului atat de cunoscut in toata lumea si am aflat ca de fapt ei nu consuma carne ci beau sangele vitelor ; bineanteles ca sunt exceptii si sunt si multi masai care vaneaza pentru carne si deasemenea multi braconieri…Dupa ce colecteaza o cantitate mica de sange din gatul animalelor , folosesc o crema speciala obtinuta din plante cu care vindeca rana si deci animalui nu este sacrificat !!.
Am intalnit numeroase triburi de masai care traiesc in sate impreuna cu turmele de capre, vaci,dromaderi si acestia parca fac parte din alta perioada de timp; o sa va scriu mai tarziu despre viata ciudat a acestora, traita dupa alte reguli, si experientele unice traite intr-un sat de masai care m-au impresionat pana la lacrimi !...trebuie sa ma teleportez cu gandul din nou in mijlocul lor pt. a putea sa va descriu si a putea sa va aduc in fascinanta lor lume…nu am inca dispozitia necesara!
Mi-e destul de greu sa scriu pt ca in campingul nostru( de fapt in toate ) generatorul merge doar cateva ore pe zi si efectiv nu gaseam prize pt a reincarca bateria laptopului; prioritate au bateriile camerelor si a aparatelor de fotografiat.
Pe aceste taramuri ale Kenyei au fost descoperite cele mai vechi ramasite umane care dateaza de acum …2 milioane de ani…puteti sa va imaginati ??...senzational!!..Primul european care a calcat pe acest taram de vis a fost cercetatorul portughez Vasco De Gama.
O sa incerc sa-mi ordonez relatarile in mod cronologic desi imi va fi destul de greu deoarece s-au adunat o groaza de intamplari si sunt atatea de povestit in cele 3 zile de safari ; mi-a fost imposibil sa scriu zilnic datorita lipsei curentului.
In Kenya sunt 2 limbi oficiale : swahili si engleza ; in limba swahili, safari inseamna calatorie dar pentru mine de acum cuvantul safari va fi sinonim cu, cuvantul “aventura”, o aventura adevarata pe care am trait-o impreuna cu italienii in cele aproape 3 zile de safari.
Nu am aparut deloc pe blog timp de 3 zile si explicatia este simpla tinind cont ca nici curent nu aveam , ce sa mai intreb de internet…
Deci ajungand in prima zi in savana din parcul Masai Mara am mers direct sa gasim animalele pe care le vazusem doar la TV si la gradina zoologica. Nu a fost o zi destul de plina raportat la numarul de specii pe care le-am vazut dar am avut norocul sa vedem ceva ce foarte rar ai ocazia sa vezi in timpul safariului : “o luna de miere” la o pereche de lei !!!!....cand femela ( leoaica) intra in calduri leul este innebunit sa faca dragoste( suna mai frumos decat sa o monteze , nu?) cu ea non-stop; numai ca se pare ca monta nu tine mai mult de 10 secunde si apoi timp de 20 de minute amandoi se odihnesc pentru ca apoi sa o ia de la capat….si asta de peste 100 de ori !!!!....teoretic se spune ca poate sa o ia de la capat de 300 de ori dar ghidul ne-a spus ca se intampla practic de “doar” 100 de ori. Noi am fost martori la doua monte si este un spectacol inedit si fascinant pe care l-am si filmat si atunci cand vreau sa-I dovedesc cuiva cat de tandru si gentil poate fi acest “rege al animalelor” o sa-I pun filmul si cu siguranta va fi impresionat de partea mai putin cunoscuta a acestui animal de temut. Incepand cu un preludiu constand in lingerea urechilor si mangaierea cu laba , continuind cu monta propri-zisa in care “regele” rage de placere avand niste sunete greu de descris si terminand cu orgasmul in care femela se intinde de placere iar masculul o priveste satisfacut de munca depusa. Iar dupa 20 de minute scena se repeta!. Erau cel putin 10 masini in jurul cuplului de “indragostiti” si in locul celor care plecau veneau altii deci permanent erau spectatori dar se pare ca cei doi nu aveau ochi decat unul pentru celalalt, nebagand in seama forfota din jurul lor. Tare mult mi-as fi dorit sa ma duc sa-I mangai dar in safari trebuie sa asculti orbeste de ghidul tau pentru ca , chiar si animalele aparent inofensive pot sa te atace sau poti fi atacat de vreun pradator ascuns prin vreun tufis.
In prima zi am vazut o multime de zebre care atat de mult seamana de aproape cu niste ponei imbracati in pijamale sau care au haine de puscarie; tare simpatice aceste vargate alb cu negru!....apoi am vazut elegantele antilope care sunt reprezentate aici prin mai multe specii: antilope Thomson, antilope Dick-Dick ( ce nume !!), antilope Gnu, si inca cateva pe care nu le-am retinut dar toate se intrec in a cuceri titlul de “Miss Eleganta”
De departe cele mai agile animale sunt gazelele dar doar cand ne apropiam la mai putin de 5 metri de ele , in rest nu le pasa de prezenta noastra.
A! , si nu pot sa uit de filiformele girafe pe care in prima zi le-am vazut de la departare dar a doua zi ne-am uitat de jos la picioarele lor de manechine si am putut pe buna dreptate sa afirmam ca au “picioare pana in gat”!....superbe!!!
Iar daca am ajuns la gat sa amintesc de curiosii struti cu gaturile lor interminabile care aici sunt mult mai mari decat am vazut vreodata eu la zoo sau la crescatoriile particulare.
Toata savana nu este altceva decat o “baie de culoare” , si oricat de bogata imaginatie ar avea cineva nu ar intrece realitatea “vie”.
In toate discutiile despre safari un subiect este omniprezent :”big five”-cei cinci mari !...este vorba despre cele 5 animale periculoase pentru om, elefantul,leul, leopardul,bivolii si rinocerii. Se spune ca ai noroc daca intr-un safari vezi cel putin 3 dintre acestia!...a doua zi am vazut 4 dintre acestia-este adevarat ca elefantul de la departare dar era o familie intreaga cu 2 pui micuti. Am avut in cele 3 zile de safari cea mai completa lectie de zoologie pe care in nici o gradina zoologica nu o poti avea si daca punem la socoteala si privelistea magnifica oferita de peisajul savanei propriu-zise inecata in verdeata, pot spune ca am ajuns intr-o poveste de basm.
Tot imi vin in minte animalele pe care le-am vazut si nu pot sa nu va scriu despre sacali iar astazi a treia zi am vazut ceva ce rar se arata oamenilor ,un fel de caine Dingo, pe care ei il numesc caine-vanator si care traieste in satra si ataca pe oricine inclusiv omul; ghidul ne-a spus ca daca vreunul din noi coboara din masina nu mai are nicio sansa impotriva satrei!
Mai mult de 10 % din teritoriul Kenyei este alcatuit din rezervatii naturale( iar Kenia are de 3 ori suprafata Romaniei) iar in acestea puteti gasi diferite specii de animale dar nicaieri se pare ca diversitatea nu este atat de mare ca in Masai Mara; sunt 12 rezervatii(parcuri) naturale pe tot intinsul tarii!
Chiar in mijlocul savanei am descoperit aeroportul pe care cei care isi permit si cunosc vin cu avionul de la Nairobi si astfel scutesc un drum greu de peste 6 ore; deci cine isi permite schimband 3 avioane , din Romani ,poate sa ajunga direct in mijlocul savanei ( si de fapt nu este atat de scump de la Nairobi in Masai Mara-am auzit ca vreo 200 de euro)
Si ca sa nu va mint cu nimic o sa completez ca in loc de leopard ( care se pare ca si-a luat concediu in aceste 3 zile si nu l-am vazut) am vazut ghepardul care este cel mai rapid animal de pe planeta putand sa alerge cu peste 120 km\ ora dar doar pentru o scurta distanta-400 de metri; si ca sa completez lipsa leopardului ( care se spune ca se lasa vazut foarte rar) , am vazut un cuplu de gheparzi…mie mi s-au parut niste pisici mai mari…
Si nici rinocerii nu au acordat “audienta” deoarece trebuia sa mergem o distanta lunga pana la locul unde se balacesc ei,…si mai trebuie sa mai ramana ceva de vazut pentru data viitoare!!!....As mai putea scrie ore intregi despre frumusetea savanei si fascinanta “imparatie a animalelor” de aici dar am multe altele sa va mai zic si nu vreau ca ajungand acolo sa va plictisiti si sa apasati pe “X” ( pt a iesi).
Prima noapte ( agentia ne-a spus ca nu mai erau locuri la hotel pt prima noapte) conform contractului a trebuit sa o dormim intr-un camping in mijlocul savanei si a fost o experienta de neuitat datorita precaritatii conditiilor de cazare si mancare; ne-au cazat intr-un cort cum sunt cele pe care le are armata romana iar dusurile ( erau doar 2 pentru vreo 20-30 de corturi ) si toaletele( tot 2 !!!!) la distanta considerabila de corturi. Sa nu va mai zic ca exista o singura chiuveta ….iar toate peste toate bucataria arata ,vorba lui Silviu, ca si bucataria unde se prepara hrana pentru animale. Urmatoarele 2 zile Silviu a mancat doar paine cu margarina iar in cea de a treia a incercat….paine cu clatite !!!...dar acum s-a dat pe brazda si a inceput sa manance cot la cot cu noi si a jurat ca nu se mai uita niciodata cum arata o bucatarie in Africa….macar nu stie cum se prepara….de ziua lui o sa-I fac cadou un bacs de cutii de margarina cu mesajul : “sa nu mori de foame in Africa….” Intaresc din nou prima impresie- Suntem o gasca “pe cinste’ si mereu cand avem probleme facem “haz de necaz” ; cand sunt probleme atunci iti dai seama daca este unitate in grup!!!...noi suntem chiar un grup reusit!
Dupa prima noapte abia asteptam sa ne transferam la hotel sa putem sa ne bucuram si noi de ceva confort si tocmai in mijlocul safariului cand totul parea minunat , soferul ( care ne-a fost si ghid) ne-a spus ca nu mai sunt locuri la hotel si vom dormi la acelasi camping…..stupoare si apoi o avalanse de nemultumiri mai ales din parte lui Alin care este un expert al reclamatiilor ….A!, si sa va spun ca italienii care erau cu noi in safari dar care aveau cazare la un hotel ,dupa prima noapte nu au mai vrut sa mearga acolo deoarece nu exista nici curent nici apa calda ( deloc-deloc)…deci imaginati-va 6 oameni sarind cu gura pe ghid si cerandu-i sa sune la agentia din Nairobi si sa ne duca la un hotel decent. Fiind sezonul in toi toate hotelurile mai bune erau suprapline si nu s-a putut face nimic .Ca o paranteza vreau sa spun ca in toate tururile facute de mine in lume, hotelurile de la 3 stele in sus sant cele mai solicitate si la cele de nivel mediu spre jos raman locuri vacante; probabil turistii vor in vacanta sa stea mai in lux!....daca vreti sa va faceti hotel, faceti-l de la 3 stele in sus !; va avea mai mult succes!
Vazand ca nu se poate rezolva problema hotelului, am inceput sa “pedalam” pe recuperatul a cat mai multi bani ,si minute in sir am negociat cu sefii de la Nairobi cati bani vrem inapoi pentru a accepta sa mergem inapoi la cort. Bineanteles ca am jucat teatru strigand la ei si spunand ca Silviu nu mai poate suporta regimul cortului dar pentru o suma de 200 de dolari pentru fiecare vom accepta ;toti 3 ma bateau la cap ce sa zic la telefon iar eu nu faceam decat sa traduc ce zice fiecare. Intr-un sfirsit au acceptat 150 de dolari sa ne dea la fiecare doar sa nu-I reclamam ( i-am amenintat ca-I reclamam peste tot dar nu stiam de fapt unde deoarece ambasada Romana din Nairobi dupa ce i-am intrebat ce sa facem si unde sa-I reclamam ne-au zis sa sunam peste 20 de minute ,apoi n-au mai raspuns- mi-e scarba si-mi pare rau dar pe acesti functionari care sunt platiti din banii nostrii cu siguranta o sa-I reclam si nu pentru a le face lor rau ci pentru a nu mai face ei rau unor romani aflati in dificultate si care trebuiesc ajutati cel putin cu un sfat)
Italienii s-au luat dupa noi si au cerut si ei banii inapoi si ei chiar meritau deoarece au platit dublu pentru servicii la fel ca ale noastre.
A doua seara am dormit in alt camping mult mai confortabil( cu baia proprie lipita de cort) si cu atmosfera mult mai tinereasca ( multi tineri veniti sa voluntarieze in Kenya stateau in acest camping-de fapt erau mai multe gagici si cred ca asta ne-a placut !)
A fost cea mai buna solutie pentru noi ( cel putin pentru mine) si daca spui cuiva ca ai facut safari cu 290 de dolari 3 zile cu transport,hotel,mancare, ghid, taxe de intrare in rezervatie zice ca minti pentru ca asa ceva nu este posibil!( tarifele incep de la 1000 de dolari)....pentru noi a fost posibil pentru ca nu ne-au asigurat ce ne-au promis si a trebuit sa plateasca pentru asta ; in orice caz recomand agentia aceasta tuturor pentru ca s-au tinut de cuvant intr-un sfarsit si ne-au dat banii inapoi si pot spune ca nu a fost vina lor ci a celor de la hotel care cred ca ne-au vandut locurile rezervate de agentie , altor turisti veniti cu “banii jos”…deci mergeti cu incredere la “BIG FIVE TRAVEL”..
Azi am plecat spre Naguru ( in pret era inclus si transportul acolo) si dupa 8 ore de mers pe asa zisele sosele kenyene pline de praf rosu si galbui si dupa ce soferul si-a aratat maiestria in a conduce “off-road” ( trebuie sa fii foarte vigilent si experimentat sa conduci prin craterele care se gasesc la fiecare metru de sosea) am ajuns mai aproape de frontiera cu Uganda, urmatoarea noastra tara pe care o vom vizita.
Maine voi incerca sa ajung la zi povestindu-va despre momentele unice petrecute in satul de masai din rezervatia(parcul) Masai Mara, si despre obiceiurile ciudate ale acestor triburi. Dar pana atunci va doresc un sfarsit de saptamana pe masura muncii pe care ati depus-o de-a lungul celor 5 zile lucratoare!!! :- )….