duminică, februarie 18, 2007

Ziua 2
Dupa o cina prelungita( pina la 11) m-am asezat la birou( pina si birou am in camera asta imensa de hotel) si stiind ca ma asteapta ore intregi de “legatura” cu voi m-am pus pe treaba.
Intii sa-mi linistesc familia transmitindu-le ca nu exista( si nu a existat) nici un caz de gripa aviara pe insula si deasemenea nu am mancat pui crud…si nici oua crude…sta mai rau insula cu atentatele teroriste dar acum nu mai este pericol ca nu mai vin decit rusi pe aici si Al-Quaida nu are nimic cu rusii…( e plin de rusii dar mai sunt si alte natii)
O sa-mi cer scuze daca o sa fiu un pic cam necursiv in povesti dar am atitea sa va spun incit o sa amestec cu de toate in fct. de cum imi aduc aminte.
Am amintit de atentate si sa va spun ce am aflat : inainte de atentatul din 2002 ( cel mai singeros dupa cel din 2001 –America, in care au murit 200 de oameni, majoritatea turisti) insula Bali era una din destinatiile de vacanta preferate de pe tot globul pamintesc, un loc in care nu exista ca cineva sa plece nesatisfacut ,este adevarat o destinatie scumpa dar cu atit mai mult turistii bogatii sunt si cei mai pretentiosi . Imediat dupa atentat tot turismul a cazut si au inceput problemele de natura financiara care au afectat majoritatea populatiei autohtone precum si investitorii straini de pe insula ; somajul a crescut fulminant, aparind si probleme sociale , si autoritatile precum si oamenii de afaceri au gasit o singura solutie pt. a convinge turistii sa-si petreaca vacanta in Bali, si anume scaderea pina la limita supravietuirii a preturilor….si in citiva ani a dat roade, acum insula redevenind populata de turisti care asigura loc de munca pt un numar impresionant de localnici. Ce va spun eu , nu este valabil in acesta perioada in care datorita sezonului ploios sunt putini turisti. Bali are 2 sezoane, cel uscat in care nu ploua si umiditatea este acceptabila si cel ploios( acum) in care ploua zilnic( azi a plouat 10 minute destul de puternic, dar tot in 10 minute s-a si uscat ca si cum nu ploase de ani de zile) ,umiditatea este spre limita superioara fiind foarte greu de suportat iar din acest motiv turistii nu vin in numar mare…
Hotelul in care stam noi a fost al grupului Hilton(se spune ca este cel mai tare hotel de pe insula), s-a numit Hilton inainte de 2002 , iar in ultimii ani se pare ca serviciile lasa de dorit, fiind administrat de alta firma probabil cu experienta mai putina decit managementul lantului de hoteluri Hilton.
Balinezii au experienta inceputurilor, prin anii 1970, unul din zecile de vulcani activi de pe insula a erupt si a distrus mai mult de jumatate din insula provocind si moartea multor localnici; au luat-o de la capat refacind incet , incet toata infrastructura distrusa de lava vulcanului.
Energia seismica a Pamintului este concentrate in Asia( desi in Romania au fost saptamina trecuta 2 cutremure) si indonezienii se tem mai mult de cutremure decit de alte calamitati naturale( dupa ce ca au atitea calamitati, mai vin si teroristii si mai “pun paie pe foc”….da nu mai zic nimic ca abia am linistit-o pe mama cu gripa aviara si sigur se gandeste la vulcani,terorism si cutremure in loc sa vada partea pozitiva a insulei…
Dimineata dupa micul dejun, au venit vreo 10 masini de teren si am plecat in explorarea locurilor faimoase din Bali. Initial nu am inteles de ce masini de teren pt ca nu am mers pe drum de “tara”( ne-am gandit ca vor sa ne impresioneze) dar au fost portiuni in care abia incapeau pe strada masinile de teren, autocarele n-ar fi avut nici o sansa…
Prima destinatie a fost la un spectacol ( sau mai bine zis teatru cu dans) avind subiectul preluat din mitologia hindusa…nu am inteles ‘mesajul” dar cred ca important de vazut era costumatia, dansul , si interpretarea artistilor : am plecat la mijlocul spectacolului spre un faimos vulcan aflat la mare departare dar in care se putea vede cu claritate dezastru provocat de lava care a topit tot in calea ei si nimic nu a mai putut creste peste ea. Nu ne-am apropiat prea mult de muntele vulcanului facind poze de pe alt munte unde am si mancat la un restaurant destul dragut, farmecul fiind terasa cu o panorama incredibila .
Am mai vizitat citeva temple hinduse, dar nimic senzational comparativ cu templele din India dar ceilalti neavind comparatie au fost tare incintati.
De cum am intrat in masina am inceput conversatia cu soferul pe care nu o intrerupeam decit cind vizitam vreo locatie si trebuia sa iesim din masina….saracul sofer a trebuit sa-mi raspunda la toate intrebarile( nu va imaginati ca a mai avut timp sa-mi puna si el vreo intrebare) si cred ca pentru el a fost un test greu de engleza deoarece nu vorbea engleza asa fluent dar folosind un vocabular elementar ne-a satisfacut toate intrebarile. Am avut mare noroc ca vorbea engleza deoarece in celelalte masini soferii erau “bita” iar noi am putut afla multe informatii interesante din viata balinezilor , direct de la sursa.
Au fost multe informatii noi, pe care vi le voi impartasi pe rind si in zilele urmatoare dar astazi as vrea sa insist asupra citorva care mi s-au parut interesante si nu as vrea sa uit .
L-am intrebat cum arata o zi din viata unui localnic si dupa ce mi-a descris ,cum a putut mai bine, viata lui am concluzionat ca este o societate inapoiata, dar cu o viata simpla si fericita( nu trebuie sa ai o groaza de bani pt. a fi fericit si simplu fapt de a fi MULTUMIT te poate face FERICIT )
Oamenii de rind nu au acasa nici frigider,nici televizor, nici vreun aparat electric cu care sa-si usureze munca si la prima impresie pare imposibil intr-o tara cu 35 de grade sa stai fara frigider, ce faci cu mancarea?...si raspunsul a venit rapid si mai simplu decit ma asteptam : mereu maninca mancarea gatita in ziua respectiva, totul fiind proaspat cules in dimineata respectiva. Femeia se scoala la 4( cum vi se pare voua ca ma scol eu la 6 asa mi se pare mie ora 4) si pleaca la piata sa cumpere alimente , care la rindul lor sunt culese in noaptea respectiva deoarece nici vinzatorii nu au frigidere si nu pot sa tina mai mult de citeva ore proaspete alimentele( carne,oua .legume etc.) ; se intoarce la ora 5 acasa si gateste dimineata pina la ora 7 cind nu este asa cald iar cind sotul se scoala , la 6-7 , ii da de mancare , il pregateste ca sa poata sa plece la slujba , iar apoi asteapta scularea copiilor pt a avea grija de ei in paralel cu munca prin gospodarie. Deci banii ,singurul barbatul ii aduce in casa ( l-am intrebat cam cit castiga si mi-a spus ca 80 de euro pe luna si din banii astia trebuie sa “hraneasca ‘ 4 guri( are 2 baieti gemeni)) iar femeia are grija familie ,familie care pentru indonezieni este centru vietii-pun mare prêt pe familie…!
Am vorbit cu el si l-am intrebat daca voi mai reveni in Bali ar putea sa-mi fie ghid prin toata tara si mi-a spus ca ar face-o cu placere( am adunat toti din masina 25 de euro si i-am dat cu foarte mare drag si si-a dat seama ca suntem darnici), putem sa inchiriem masina ( este ieftina ) si merge cu mine si-mi arata toate secretele insulei- care nu este deloc mica-are 150 de km. lungime si vreo 75 latime( nu este chiar dreptunghi dar ca sa va dati seama de marime) ; ne-am schimbat adresele de e-mail si cu siguranta voi merge cu el data viitoare( mi-a spus ca putem gasi hoteluri cu 20-30 euro f bune si este mai indicat sa stai in mai multe hoteluri de-a lungul insulei, deci sa faci un tur. Pot sa pun pariu cu voi ca peste citiva ani va avea propria firma de turism( vrea sa-si cumpere intii o masina ca cea cu care am fost astazi-costa 4000 de euro- si sa nu mai lucreze la firma unde este acum. Ii doresc succes si ma rog lui Dumnezeu sa-l ajute.Daca cineva dintre voi vrea sa viziteze Bali va dau adresa lui si garantez ca veti avea o excursie pe cinste cu bani putini cu ajutorul lui….si toate le-am aflat datorita sociabilitatii si deschiderii de care dau dovada in relatia cu ceilalti, cunoscuti sau mai putin cunoscuti…incercati si voi in viata sa va deschideti inima si sufletul si sa comunicati cit puteti mai mult pt ca nu aveti decit de cistigat…si nu va cade rangul daca va coboriti la nivelul oamenilor simpli si cu mult bun simt-avem de invatat mult unii de la altii si avem nevoie unii de altii in viata…ne facem viata mai usoara si noua si celorlalti daca ne ajutam reciproc !...
Am mai vizitat citeva plantatii de orez si am vazut tehnologia de insamintare si udare a cimpurilor de orez( prima luna orezul trebuie sa stea in apa –sau teren mlastinos) iar in Bali se obtin 3 recolte de orez pe an. Nu exista masa fara orez !, iar balinezi ar muri daca nu ar manca orez o zi.
In drum spre hotel am intrat intr-o casa de localnic ca sa vedem pe viu cum traiesc si am putut confirma ce ne-a spus Adi ( asa il cheama pe sofer,nu stiu daca asa se scrie)
Am ajuns in jur de ora 18,30 la hotel si in 30 de minute ne-am pregatit de plecarea la un restaurant f luxos unde am mancat in system “maninci cit poti”- foarte rau pt gurmanzii ca mine care nu se pot abtine….la sfirsit s-a lasat cu dans , cintat si voie buna cum stim noi romanii sa ne distram de multe ori…
V-am zis ca statiunea este aproape goala datorita sezonului ploios si noi avem noroc pt ca in Jakarta am citit ca sunt inundatii catastrofale cu multe pagube….totusi din putinii turisti din statiune poti des sa auzi vorbindu-se ruseste…restul sunt chinezi pt ca fiind Anul Nou au liber o saptamina si multi au plecat in vacanta in tari calduroase.
O sa ramin iar dator cu multele informatii pe care ar fi trebuit sa vi le scriu azi dar se reporteaza pe maine…sper sa nu fie o zi asa plina ca si astazi pt ca astazi “ne-au cam fugarit”…sau poate ar fi bine sa fie la fel sau chiar mai plina !?...

1 Comments:

Blogger Unknown said...

Buna ! Suntem o gasca mare de nebuni care nu stiu cum sa scape mai repede de zilele astea lungi de munca si vrem sa petrecem sfarsitul anului in Bali. Ne poti da mai multe informatii ? Cum luam legatura cu tipul ala Adi, soferul ? Raspunsul ni-l poti lasa la agentia Norei, prietena noastra, la Noratour@gmail.com

Multumim,

Lorelei

6:46 a.m.  

Trimiteți un comentariu

<< Home