luni, octombrie 23, 2006

Ziua 4
Inca o relatare “live” din “zona de razboi”-aceasta fiind acum trenul Delhi-Haridwar-Rishekesh. Nu stiu daca ati vazut filme vechi cu trenuri vechi,oameni multi inghesuiti,mizerie,oameni cocotati pe sus( au indienii aptitudini incredibile de a se inghesui in spatii f strimte) este un spectacol unic.Linga noi citiva indieni maninca si emana un miros …hai sa spunem de mancare.Dar nici noi nu ne-am lasat mai prejos si Florentina a scos esenta de lavanda cumparata de la un magazin in care eu nu am putut sa stau mai mult de 2 secunde iar fetele au stat 2 ore ;i-am dat gata pe indieni cu mirosul-nu se asteptau –avem 1-0 …dar jocul continua… a scos Jyoti ciocolata si am mai punctat, dar ei ne bat la capitolul organizare: au tavite,gamele, si le-au intins ca o masa festiva, dar tot cu mina maninca.
Toate geamurile sunt deschise , usile la fel-poti sa cobori, sa urci din mers- si mai sunt vreo 4 ventilatoare pe sus; daca nu facem sinuzita acum scapam toata viata si nu mai murim de ea…daca vrei sa cobori din mers trebuie sa-ti dea voie pt ca pe scara stau citiva copii.Am intrat in vorba cu indienii ,de fapt ei nu vorbesc engleza dar ne intelegem cumva –cumva…ne-au servit cu prajituri si au punctat cu citeva puncte..
Am inceput sa inteleg putin din comportamentul indianului: cind te vad strain vin linga tine(dar lipit de tine) si nu vine unul ci se string 20 ; la inceput am crezut ca vor sa ne fure dar ei sunt curiosi si vor sa intre in vorba cu tine: sunt total diferiti de europeni care nici nu te baga in seama ….si daca le-ati vedea ce fata fac cind te uiti la ei…i-am catalogat ca oameni misto !
Sa va spun de intilnirea cu ex-consulul pt ca a fost o experienta care ne-a aratat ospitalitatea si caldura poporului indian.
Ne-a chemat ieri seara la masa dar noi ca niste “romini” si bineinteles in lenta Indie nu am ajuns sa onoram invitatia de ieri;au reinoit invitatia pt dimineata si am facut tot posibilul sa ajungem la timp…dar si dimineata am intirziat.In India trebuie sa-ti iei o marja foarte larga de rezerva.
Am ajuns cu metroul intr-o zona rezidentiala foarte larga cu foarte multe blocuri ,parcuri, strazi curate,luminate,exact ca in occident.Toate blocurile au paza si inclusiv parcarile sunt imprejmuite ,luminate si chiar acoperite; se vede ca aici sta clasa medie. As fi curios sa vad unde traieste clasa de sus dar nu stiu daca prin drumurile noastre vom intilni vreun bogatan-nici un caz in trenul asta nu o sa gasim…
Sotia a fost f cumsecade si ne-a servit cu mincare traditionala si desi era micul dejun am mincat ca de prinz.Ne asteptam sa gasim o casa mai luxuasa in interior dar ne-au impresionat prin modestia interiorului si prin curatenia exemplara.Cind am fost in State si Canada toata lumea mi-a spus ca indienii –toate categoriile sociale-sunt murdari: nu sunt de acord !
La noi in Romania un consul ar trai mult mai luxos si sigur ar fi mult mai arogant; nici gind nu s-ar “cobori” sa invite 8 straini la masa…
Am plecat in graba de la ei (mai aveam putin pina pleca trenul) si consulul ne-a impresionat pt ca a vrut sa ne conduca la gara; eram in intirziere si a vrut sa ne ajute.Ne-a fost chiar de mare ajutor pt ca trenul a avut intirziere( ar fi ceva neobisnuit sa nu intirzie trenul) si a stat cu noi pina la plecare aducindu-ne si banane la sfirsit; si toate le-a facut luindu-si zi libera de la servici !
Multumim SIR , ai fost un ambasador si la modul figurat( nu numai in domeniul tau de diplomat) al poporului tau !!
Sa va spun si despre fructele care m-au cucerit in India . Pe departe cel mai mult m-a incintat “guava” care imi va lipsi la intoarcere in Romania ( solutia ar fi sa ma mut aici pt ca in Romania chiar daca as gasi nu ar fi proaspete si nu ar avea acelasi gust.; de alte fructe mi-e greu sa-mi amintesc numele dar credeti-ma sunt f gustoase- trebuie sa veniti sa mincati ca nu o sa va aduc -
N-am mai ris de mult tot grupul cit am ris in trenul Delhi-Haridwar; dar de fapt rideam si de obositi si plictisiti ce eram,si fiind o zi grea dupa 8 ore de tren( trebuia sa fie doar 4 dar asa e in India) eram mai obositi decit dupa 8 ore la coasa.
Nicaieri in lume nu o sa mai vedeti spectacol ca in trenurile din India, o lume pestrita cu o nuanta vibranta,haotica si cu o aglomeratie ca-ntr-un bazar( de fapt seamana cu Delhi dar mai compacta) Mereu trenul este strabatut de comercianti ambulanti care vind cam tot ce se maninca si se bea-nu stiu ce ne-am fi facut fara ei timp de 8 ore-ne-am cumparat ceai, fructe , alune prajituri
Simt ca aventura si turul acum incepe, pina acum a fost “aclimatizarea” cu aceasta lume neobisnuita si diferita de a noastra.
In Haridwar ne-am cazat la un hotel excelent -5 euro camera cu 2 sau 3 paturi-iar eu neavind partener nu am avut cu cine imparti exorbitanta suma; sa platesti 1,5 euro si sa ai tot confortul…
Inainte de a ajunge la hotel( cu ricsa ca ne durea picioarele de atita stat in tren…) am mincat ca spartii( ca si cum bagi pe o parte si iese pe cealalta parte sparta )cu 1 euro (brinza, spanac,iaurt ,vreo 4 lipii traditionale facute la coptor-asemanatoare cu cele de la “Taverna Sirbului) si daca va spun ca am lasat si bacsis in banii astea o sa credeti ca am uitat sa pun un 0. Am concluzionat Delhi este un oras scump !!
Nu stiu daca voi mai putea merge vreodata la vreun restaurant sau vreun hotel in occident; cind voi scoate 50 euro pt o masa sau la fel pt hotel va imaginati la ce ma voi gindi ? bingo ! …ati ghicit !..
Am iesit la plimbare pe strazi si pe malul Gangelui seara si ni s-a parut un oras atit de frumos si neasteptat de curat; seamana cu Delhi la populatia “homeless”( fara casa) de pe strazi –tot la fel de multi care dorm pe strada fara sa aiba nimic asupra lor.
As vrea sa revin putin la populatia Indiei si sa va spun cite ceva despre o minoritate importanta a ei; mai mult ca sigur ca ati observat prin filme ,reportaje, sau chiar ati vazut “live” indieni cu barba ,mustata si purtind pe cap un turban;acestia fac parte din religia “sikh” a carui fondator a fost Namak( hindus la nastere) in anul 1500. Acesta a vrut sa revolutioneze hinduismul eliminind principiul castelor ( aoleo nu v-am spus cu “ce se maninca” aceste caste) si sa sintetizeze hinduismul si islamismul. Acesti sikh au fost mereu de-a lungul timpului o bariere intre hindusi si musulmani incercind sa-I impace…
Rapid despre sistemul castelor care reprezinta concepte ingemanate din “dharma” si “karma”: in timpul vietii omul are anumite obligatii si actiunile sale vor avea efecte asupra vietii viitoare.Omul se naste intr-o anumita “jati” sau casta care prestabileste atit profesia cit si statutul acelui om.( eu parca as fi deacord cu opozitia lui Namak ! …) Sunt 4 caste :
-brahmanii-acestia sunt intelectualii si preotii care fac legatura intre muritori si zei
-conducatorii si razboinicii
-negustorii si comerciantii
-asa zisa “sudra” –agricultorii sau muncitorii
Nu stiu care este principiul logic al alegerii acestor caste dar nu sunt de acord cu “stampilare” unui om in fct de familia in care s-a nascut; sunt deacord ca daca se naste acolo are sanse mai mari sa ramina decit sa urce sau sa coboare dar da-I sanse si celuilalt sa se afirme si sa-si depaseasca conditia( in cazul nostru casta). Plus ca poate sa fie incompetent pt casta in care s-a nascut si deci nu poti sa-l ti pe “ochi frumosi”….subiectul castelor precum si despre hinduism ramine deschis… voi mai revenii
Mai tineti minte cum se termina filmele “a la Dalas” ? –in suspans sau cu un subiect din episodul urmator pt a astepta cu nerabdare si a nu uita de el….
Eu nu stiu ce va fi in “episodul” urmator-nu ar mai avea farmec daca as sti-dar simt ca se “incinge” calatoria…
Pe maine !