vineri, octombrie 20, 2006

Prima zi adevarata si intreaga a mea din India a coincis cu o sarbatoare importanta a religiei mele baha`I : in anul 1819 la 20 octombrie s-a nascut cofondatorul acestei religii acesta numindu-se Bab( in traducere Poarta) rolul lui fiind de a pregati oameni pentru aparitia Mesagerului lui Dumnezeu ,Baha`u`llah care a contribuit hotaritor la dezvoltarea comunitatii baha`I din intreaga lume.Mai multe despre aceasta credinta maine cind voi vizita un loc sfint al credintei situate in Delhi: Casa de adoratie sau asa zisul Lotus.

Daca s-ar inventa o masina care sa scrie dupa dictare eu cred ca as fi printre sponsorii acestui proiect; credeti ca ar putea sa tina pasul cu densitatea si rapiditatea cu care vorbesc ? Oricum am atitea sa va scriu si imi este atit de greu sa bat la tastatura asta in care literele sunt puse fara nici o logica(cind nu stii asa e,nu? )incit visez noaptea masina aia de scris…

In primul rind as vrea sa demontez citeva mituri legate de India:

-mirosul-cind se deschidea discutia despre India nu exista sa nu lipseasca subiectul “miros” ca un factor total negative.Acum parerea mea este ca nu este un miros dizgratios,ci as putea spune ciudat; este un amestec de gateala in care predomina condimentele(cred ca am vazut sute de “bucatari”(mult cam mult spus) ambulante ,fixe,curate,murdare,dar in toate oamenii maninca in fct de buget),un amestec de miros puternic de betisoare parfumate(prea parfumate) si ca in multe parti ale lumii(inclusive in Romania )un miros de asa zis “canal” dar care este eclipsat de celelalte doua mirosuri ciudate.Am inteles de la Ajati ca in ultimii ani guvernul a facut mult pentru a curate capitala Delhi care ajunsese al patrulea oras ca poluare din lume.O treime din populatia capitalei( care numara peste 10 milioane) suferea de boli cronice respiratorii(astmul fiind cel mai raspindit) Fata de anii trecuti guvernul a inceput sa-I adune pe cersetori(inca sunt destui),a inceput sa faca curat pe strazi,sa adune vaciile (Doamne cite sunt pe strazi inca si nu-mi inchipui ce maninca)si nu in ultimul rind sa repare straziile si sa le largeasca.

-canalizarea-eu nu am vazut “rahati”care plutesc pe strazi iar in privinta canalizarii ea exista nu cum se spune ca este la marginea trotuarelor afara.

-tara periculoasa-pina acum chiar f prietenoasa si sper sa nu-mi schimb parerea pina la sfirsit. Vreau sa va spun ca toti mi se adreseaza cu “Sir” si atit de bine se poarta cu tine si-ti vorbesc incit te simti ca un rege:si eu sunt obisnuit sa mi se spuna “Sefu”

Mai sunt multe mituri pe care as vrea sa le infirm sau sa le confirm dar mai am timp sa va povestesc(poate intre timp imi schimb parerea)

NU VA SPERIATI DE INDIA ! este o tara aparte dar se exagereaza enorm !

Azi a fost o zi dedicata exclusive unei activitati pe care eu o iubesc enorm-este cineva care nu iubeste Shopping-ul(prietenul meu Toni sigur nu dar compenseaza Irinel-sotia-salutari amindurora)

De dimineata ne-am sculat hotariti sa golim bazarele (nu ne-a ajuns unul am mers si in al doilea)

Tot ce vrei in lumea asta gasesti la bazarele indiene iar preturile nu sunt mici ci exagerat si suspicios de mici; va dati seama cit poate sa tina si ce calitate au.Oricum la asa preturi merita sa cumperi numai de dragul artei( pt ca a cumpara este o arta !) Sa va dau citeva ex : tricou intre 1 si 2 euro, daca vroiai de marca(sau mai bine zis cu marca pe ele ajungeau si la 3) sandale 3,4 euro, genti pina la 5 euro si lista poate continua ca nu vrea sa dau exemplu vreunui cadou pe care il voi lua cu siguranta nu de la magazinele din centru-Da sunt si magazine ca la Milano dar

nu am avut curiozitate sa le calc pragul

Stilul de negociere este ca la arabi,negociezi mai mult de jumate` si fuge dupa tine sa-ti vinda marfa pe care crede el ca ai pus ochii:de multe ori se insala si vrea sa-ti vinda ceva care chiar nu te intereseaza- m-am uitat la niste filme si a alergat dupa mine crezind ca vreau filme xxx- si tipa ca le vinde “cheap” cu ele in mina -oare chiar atit de “flamind” par ? noroc ca nu era pe linga mine nimeni !

Am “spart” destui bani pe prostii dar mi-a facut placere si nu-mi pare rau….cine ma cunoaste stie ca asa fac mereu-Of Bety de ce nu esti si tu aici?,ne-am fi distrat pe cinste !

Am mincat de 2 ori la restaurant si vreau sa va spun ca si acum mai am in gura iuteala.

Este o mincare atit de iute ca simti ca te arde la stomac…daca nu imi era atit de foame nu as fi putut sa maninc tot dar cit de foame mi-a fost as fi mincat si ardei iute(cily) gol

Caracteristica stilului gastronomic Indian o reprezinta utilizarea mirodeniilor care se folosescpt aroma,pt a stimula pofta de mincare(nu era cazul nostrum dupa 8 ore de bazare),si nu in ultimul rind ajuta la digestie

Iarna se folosesc condimente de incalzire-sunt si oameni practice-o sa-mi iau si eu ceva ardei iute si va dau la munte cind va este frig

Sunt 12 condimente de baza in mincarea Indiana si practic se cunoaste influenta tuturor culturilor in gastronomie(musulmana,persana,englezeasca)

Hrana in India este considerate un dar din partea zeilor-multi cred in ei-si trateaza mesele si mincarea cu respect. Asupra zeilor din antica Indie o sa mai revin dar inca nu m-am documentat cum trebuie sa pot sa va fac o scurta istorie-este un subiect f interesant !...

Despre mincare pot deasemenea sa spun ca este f ieftina (si nu este ca si hainele de proasta calitate, dimpotriva) ;o masa costa in jur de 2 euro si poti sa spui ca te saturi

Am aflat ca in India stau f multi occidentali timp indelungat iar unul dintre motive este pretul vietii scazut;nu cheltuie mai mult de 1000-1500 de euro pe….an

Si daca mai adaugi ca nu ai deloc stres….ce spuneti sa va trimit niste adrese?

Este o experienta interesanta(as spune un test de supravietuire) si fiti siguri ca in alte circumstante as ramine si eu mai mult ! dar niciodata nu e prea tirziu !

Vreau sa revin si sa va spun ca azi am suferit o infringere la cumparaturi din partea gagicilor; eu dupa 8 ore de bazar am capitulat(nu mai rezistam sa vad nimic ) si fizic si psihic iar ele daca se putea ar mai fi mers si in alt bazaar ; si au venit si pline de sacose !

Iar eu am experienta multor centre de “shopping” in multe orase din lume…

Au si femeile superioritatea lor in unele domenii…

Off ! …cite mai am sa va spun dar …mi-e somn ! , si maine este o zi dedicate templelor si fiind multe ne vom plimba ceva prin Delhi si nu vreau sa motai in ricsa-ce vehicol interesant !

Si inca ceva, guvernul ca sa opreasca poluarea a obligat toate mijloacele de transport in comun sa foloseasca in loc de benzina sau motorina ,gazul si in tot orasul toate autobuzele ,ricsele,taxiulele nornale ,etc. merg cu gaz. , si vreau sa va spun ca nu este fum deloc. De ce nu or face si in alte orase la fel? Oare interese economice ?

Noapte buna !—pt mine !