duminică, septembrie 18, 2011

“ACELA CARE NU A URCAT PE MARELE ZID NU E OM ADEVARAT”- MAO ZEDONG

Great Wall- Marele zid Chinezesc, brandul de tara al Chinei si nu cred ca exista om normal in lumea asta sa nu fi auzit de el; chinezii au facut si numit cu acest nume tot ce se poate construi si vinde in tara lor si in intreaga lume – de la masini, electronice, mancare si bautura ,exista sute de produse cu numele “Great Wall”
Hai sa ne imaginam lumea acum 2300 de ani- o lume simpla , cu o populatie mult inferioara ca numar celei care traieste azi ( deci fara aglomeratii, cozi), cu tehnica ,probabil, sub tehnica moderna de acum, cu o populatie a carei medie de viata era (iar probabil) , 30 de ani , cu mancare care nu ajungea pentru toti oamenii , cu ani pe care majoritatea populatiei nu-i mai numarau si nu stiau cand trecea viata, cu locuitori care nu ieseau din zona lor decat in caz de razboi si atunci rar se mai intorceau ; si sa ne imaginam ca acum 2300 de ani China devenise un imperiu…puternic , cu imparat si armata; acel imparat mare si puternic (Qin Shih Huang il chema , dar nu va chinuiti sa tineti minte numele pentru ca nu o sa va foloseasca la nimic ) care cu ceva timp in urma unise regatele din China a avut o viziune: sa construiasca un zid de aparare de-a lungul a peste 7000 kilometri care sa protejeze noul imperiul impotriva mongolilor cotropitori…un vis care si azi ar parea irealizabil…dar acest imparat incapatanat ( cu siguranta era capricorn…) nu a vrut sa gandeasca logic si i-a ordonat generalului ( Meng Tian il chema pe acesta ) care conducea armata sa faca acest miracol; generalul, probabil vrand sa se afirme in fata “zeului pamantului” nu a mai stat sa se gandeasca si a adunat o armata de cateva zeci, poate sute, de milioane de soldati si a inceput…probabil de aici vine proverbul chinezesc “ cel mai greu lucru este inceputul…o calatorie de mii de mile incepe cu un prim pas” ; dupa 40 de ani si mii de morti ale caror oase au fost zidite in acest colos ( probabil si Manole de acolo s-a inspirat) zidul prinsese contur- la inceput nu atat de inalt, de lat, cu atatea posturi( turnuri) de observatie , dar semana a zid. Blestemele soldatilor morti in timpul constructiei au ajuns la fiul imparatului care a fost inlaturat de la putere datorita revoltelor care au luat nastere printre soldatii-muncitori care lucrau in conditii inumane.

Scopul zidului , acela de a tine la distanta triburile mongole care invadau regulat China, nu a fost realizat, mongolii gasind variante de a-l ocoli, strapunge , sau escalada si continuand invaziile. Imparatii chinezi nu au abandonat planul initial de a construi un zid infailibil , si in timpul dinastiilor Han si Ming , acestia l-au consolidat si marit ; zidul de astazi este cel realizat de aceste dinastii cu 500-600 de ani in urma; de fapt, in jurul Beijingului , exista si ziduri refacute acum cativa ani, dar acestea numai in scop turistic - moda zidurilor a apus de mult , iar in lume zidurile au ramas amintiri ale unor vremuri in care lumea era divizata de acestea ( zidul Berlinului, Cortina de Fier, Cortina de bambus sunt cateva care nu au reusit mult timp sa divida oamenii).

Dimineata dupa micul dejun luat impreuna cu Kristine ( nemtoaica care sta in camera) , am asteptat-o pe Jeni ( bulgaroaica care sta la ambasada Bulgariei) si impreuna ne-am urcat in busul care ne ducea la 150 de kilometri de Beijing, in cea mai salbatica parte a zidului. Exista cateva variante si portiuni de zid pe care poti sa le vizitezi, dar noi am vrut sa evitam locurile turistice si masele de turisti chinezi ,care invadeaza totul ,alegand varianta cea mai indepartata , dar din pacat, cea mai scumpa. Din Beijing sa ajungi la zid ai 2-3 variante rapide si ieftine sau una scumpa si lunga : cu autobuzul care te costa 8 euro ajungi in 60 de minute la cele 2 sau trebuie sa iei un tur organizat sa ajungi la a treia si platesti mult mai mult ( 25 euro) .

Primele 2 variante sunt cele preferate de majoritatea turistilor , deoarece pe langa faptul ca sunt accesibile usor si rapid din Beijing nici nu necesita un efort fizic deosebit de a ajunge sa pui piciorul pe zid ( exista chiar si un teleferic care te duce direct pe zid) . Badalin si Mutianyu sunt cele 2 destinatii usoare si faimoase in intreaga lume ( zidul de la Badalin este prezent in toate reclamele de prezentare turistica- si nu numai- a Chinei ), dar daca vrei sa vezi si sa simti greutatea accesibilitatii acestui zid , trebuie sa mergi la Jinshanling sau Simatai. Noi am plecat cu autocarul pana intr-un sat aproape de Jinshanling si apoi dupa 2-3 kilometri de panta ajungi sa pui piciorul pe zid ; la inceput zidul este modern , refacut acum cativa ani, dar dupa ce parcurgi cativa kilometri pe “autostrada” , zidul devine cel original si incepe sa urce abrupt sus in munte. Parcurgi o distanta de 6-7 kilometri de-a lungul zidului ajungand la Simatai, distanta presarata de 22 de turnuri de observatie dintre care majoritatea in stare originala( adica ruine, dar care pastreaza “patina” timpului).

Privelistea aici sus este magnifica , esti in varful muntelui pe un zid inalt de 6-8 metri , lat de 3-4 si esti vrajit de ce vezi: munti inalti si spectaculosi , la baza acestora paduri bogate de conifere , cateva lacuri de munte in departare si printre toate acestea un “sarpe” de-a lungul orizontului care urca , coboara, se incovoaie in stanga si dreapta si dispare la intersectia cerului cu pamantul la mare indepartare in ambele directii- MARELE ZID ! …iar daca fortezi imaginatia o sa visezi calareti-soldati ai acelor timpuri indepartate (cand zidul era intreg si practicabil in totalitate) care patruleaza si apara tara ….cu adevarat este mare si merita sa vii in China doar pentru aceasta minune… total inutila dar care arata ambitia si puterea de munca a poporului chinez care “uneste “ si muntii daca vrea.

De-a lungul zidului nu scapi de negustorii ambulanti care pe langa apa ( necesara pe timpul verii) iti vand tot felul de suveniruri cu imaginea zidului ; portiunea vizitata de noi este mult mai putin comerciala decat cele 2 in care merg majoritatea turistilor ; sefii de stat, personalitatile , vedetele, merg la Badalin unde totul este amenajat si se pare ca si acolo ai o priveliste la fel de impresionanata si larga a unei portiuni imense din zid. Se spune ca in zilele noastre China este aparata de turistii care sunt pe zid ( mii) , dar acestia in loc de arme au aparatele foto indreptate spre exteriorul zidului- si daca ma gandesc bine toate pozele le-am facut spre Mongolia , acolo fiind cea mai frumoasa panorama.

Mare a fost dezamagirea chinezilor cand primul astronaut chinez intorcandu-se din spatiu a infirmat teoria ca zidul s-ar vedea din spatiu… a fost doliu in intreaga China , pentru ca toata lumea stia ca zidul este singura constructie din lume facuta de om care se vede de acolo.

Mai este o legenda care trebuie sa o infirm eu care spune ca zidul este o entitate neintrerupta; in multe locuri , in care muntele este abrupt si constituie el insusi un loc inacesibil , zidul se intrerupe si continua apoi cand muntele devine acesibil ; deci zidul nu este intreg !

Seara la ora 7 ne-am intors in oras si dupa cateva imbratisari calduroase de “la revedere” cu cele 2 tovarase ale mele am plecat la gara pentru ca aveam tren spre Xian. Compania celor 2 domnisoare a fost foarte benefica deoarece am descoperit ca mai exista nebuni (e) ca mine in lume; Jeni a venit 3-6 luni sa invete chineza( dar a zis ca va sta cu siguranta mai mult de un an daca isi va gasi ceva de lucu) , iar Kristine , preda deja engleza la o scoala privata si mai sta si ea cateva luni aici- fete faine si curajoase ambele – si mai sunt si frumoase ! ne vedem cu ele peste 2 saptamani la intoarcerea in Beijing- ne-am propus sa petrecem iar week-end-ul impreuna pentru ca va fi sarbatoare mare in China in 01 octombrie ( Ziua Revolutiei).
Cu taxiul in 20 minute si 2 euro am ajuns la gara….si aici ce am descoperit?....un oras intreg !!!...da, gara din Beijing este un oras ! nu exagerez cu nimic cand spun ca are suprafata unui oras ( mai mic :- ) )si aproape tot ce gasesti intr-un oras gasesti si in gara – de la magazine , mall-uri, gradini, parcuri, pana la zeci de mii de oameni! Daca ne gandim bine intr-un oras cat o tara , gara e normal sa fie cat un oras …iar chinezii folosesc mult trenul , acesta fiind mijlocul cel mai ieftin sa calatoreasca in intreaga tara.

Exact ca la un aeroport , intri prin filtre de scanare si securitate ca sa ajungi in gara si apoi dupa multe sute de metri( printre magazine , magazinase, restaurante, baruri, etc) ajungi la gara propriu-zisa ;hoarde de chinezi (minute in sir nu vezi nici un strain ) un zumzet asurzitor , multa agitati , voci ridicate , chinezi alergand cu sarsanale in spate sau in maini , o imagine obositoare, toate te fac “varza” in cateva minute ; dar si mai “varza” ma face gandul ca nu am un pat in vagonul –cuseta si 14 ore voi sta pe scaun . E greu sa gasesti pat cu 2-3 zile inainte ( se rezerva cu 2 saptamani inainte), iar mie nu-mi place sa-mi planific zilele turului ca timp si loc – daca-mi place stau mai mult, daca nu ,plec cat se poate de repede- nu vreau sa fiu legat de un bilet la anumita data- e suficienta cea de intoarcere, desi as prefera nici aia sa nu fie fixa ! J

Respectand modelul de la aeroport , cu 30 de minute inainte de plecarea trenului , se deschid portile spre peron( unde asteapta trenul) si toti chinezii fug spre vagoane – nu am gasit explicatia pentru care toti se inghesuie sa ajunga primii in vagoane ( stiind ca toti au locuri rezervate si numerotate) dar misterul s-a descoperit cand am ajuns acolo ; daca esti printre ultimii , nu mai ai loc de bagaje si trebuie sa gasesti loc acestora in alta parte …si pe langa faptul ca nu poti sa dormi pe un scaun incomod, mai ai si grija bagajelor care sunt pe hol intre vagoane sau intr-un alt vagon :- ( .

Alta explicatie ca se grabesc toti sa fie printre primii la tren , este ca majoritatea celor care au scaune ( ca mine) , se inscriu pe o lista de asteptare pentru ca se pare ca sunt multi care renunta la bilet( si au locuri in vagon de dormit) si raman paturi libere; cand am aflat asta ( dupa o oara de la plecarea trenului) m-am inscris si eu pe lista , dar eram al 60 –lea….la ora 6 dimineata( dupa 9 ore de chin) m-a sculat insotitorul de vagon si m-a intrebat daca mai vreau pat- coborasera cativa intr-o gara inainte de Xian si se eliberasera paturi; mai aveam cateva ore de mers , eram intepenit tot si imediat am spus “da”…si astfel am dormit si eu cateva ore intr-un pat ca oamenii- mi s-a parut cel mai confortabil pat din lume ( desi era ingust, mic tocmai in varful compartimentului si daca te sculai dadeai sigur cu capul in tavan -eram ca intr-un cosciug , dar era atat de bine…:- ) ).

Trebuie sa va spun ca trenul avea pe putin 25 de vagoane, toate moderne, curate , majoritate a timpului viteza ( care era afisata pe un display) era de 150-160 kmpora , si nu ma gasit nici un strain la cele 3 vagoane care erau cu locuri; cum a plecat trenul am inceput sa caut in vagonul meu pe cineva care vorbea engleza- pe langa faptul ca nu era nimeni , dar nimeni nu m-a inteles ce intreb : “speak english ?” – nici asta nu intelegeau :- ( . Dupa o ora in care ma plictisisem ( nu poti sa citesti, scrii ) am inceput sa merg in vagoanele vecine sa-mi caut tovaras de vorba; m-am prefacut ca intreb cand ajunge trenul ( desi era scris pe bilet) ca sa am motiv sa intru in vorba . Eram ca intr-un film in care intra cineva intr-un vagon si in gura mare intreaba daca stie cineva engleza- am auzit un “yes” sugrumat si in fundul vagonului un tanar care se uita zambind la mine…saracul , dupa acel nevinovat “yes” , nu a mai dormit vreo 3-4 ore :- )

Chenchen ( as il cheama) este originar din Xian, lucreaza intr-un magazin de articole de golf in Beijing si vorbeste fluent engleza ( desi trebuie sa te concentrezi la multe cuvinte deoarece le “poceste” mereu) . A fost salvarea mea cand am ajuns in Xian deoarece el a fost cel care a sunat la hoteluri sa vada daca sunt locuri libere , el s-a ocupat de cumpararea biletului catre Mongolia, el a spus soferului unde sa ma duca si cu el imi voi petrece urmatoarele zile in Xian.
Sa va mai povestesc o intamplare de la hotel; in prima zi cand am facut inregistrarea si am platit , am stat de vorba cu receptionera cateva zeci de minute intreband-o diverse lucruri; am plecat in camera sa-mi duc lucrurile , si intorcandu-ma , dupa cateva minute , aceiasi receptionera ma intreaba daca eu sunt cazat in acest hotel … ??? …am crezut ca glumeste , dar era serioasa !...i-am spus ca am vorbit acum cateva minute si i-am si platit…a zis “ok” , dar nu parea prea convinsa. Asta m-a facut sa cred ca pentru chinezi , noi europenii suntem cam la fel ca fizic si le este greu sa ne deosebeasca ; si pentru noi este dificil sa-i deosebim pe asiatici , dar parca nu in asa fel sa nu tii minte cateva minute figura cuiva .

Sa va mai povestesc despre cateva particularitati ale Chinei :
Probabil ca multi ati auzit de “Qi “ care reprezinta simbolul cosmic al inceputului , deci al creatiei; in acest “QI” se afla “Yin” si “Yang” doua forte opuse . Teoria chinezilor ( si nu numai a lor, dar de aici a pornit) este ca orice schimbare in Univers ( deci si in universul nostru) este rezultatul transformarilor din “QI “
“Feng Shui” – reprezinta un echilibru in univers , reprezentat prin echilibrul dintre vant si apa- sunt aceleasi principii derivate din “QI” .

Spre exemplu , chinezii isi pozitioneaza usile in casa in asa fel sa nu afecteze fluxul energetic pentru ca acest flux sa nu afecteze starea generala de bine( starea normala a universului – desi si a noastra – este de bine ) ; rar o sa vezi in China trei usi in line , iar daca sunt doua , intre ele se pun obstacole sau praguri inalte pentru ca chinezii cred ca spiritele nu pot coti sau sari un obstacol.
Tot in “spiritul” lui “Qi” , chinezii fac exercitii de respiratie si miscare – teoria lor este ca lungimea respiratiei e asociata cu lungimea vietii si a starii de bine . Probabil ca si eu de aceea ma simt atat de bine in China :- )

Maine vedem impreuna alta minune a Chinei : “ Armata Razboinicilor de Teracota” si parcurgem impreuna si istoria acesteia. O zi frumoasa de luni doresc tuturor !...si nu uitati : sa visezi e gratis, dar nu se va intampla nimic daca nu actionati !

1 Comments:

Blogger carmen said...

Ar trebui sa rerzervi 2 paturi ca sa incapi in ele.:))
curajos chinezul!nu stia cu cine se pune:)