marți, noiembrie 14, 2006

Ziua 26
Ultima zi din turul “India Sacra 2006”-ultima zi a mea pt ca turul continua fara mine si se pare ca totul decurge conform planului.
Dimineata m-am sculat mai devreme pt ca la 8 a venit sa ma ia taxiul pe care il platisem de ieri la o agentie ( a costat 25 de euro pina la Chennai-200 km) si tot agentia aranjeaza sa te ia de la aeroport cind vi la Tiruvannamalai .Soferul ma astepta de la 7.30 , eu am coborit mai devreme dar am asteptat-o pe Brigite care mergea la o localitate care era in drumul meu spre Chennai si o lasam acolo la un ashram; vroia sa stea acolo citeva zile pt ca era un ashram renumit si il intilnise pe guru ashramului la o prezentare in Tiru...Ce misto e sa nu ai nici un program si sa pleci cind vrei unde vrei, sa stai cit timp vrei, …sa fi liber !!....asta macar un timp, ca toata viata sa nu ai nici o provocare nu are farmec !
Ce este interesant la indieni este ca oriunde s-ar afla isi improvizeaza un loc pt rugaciune , il impodobesc cu ce au ei mai frumos-in general cu flori-si se roaga imaginindu-si ca se roaga la zei-Se numeste ca fac “Puja”, si in fiecare casa o sa vezi un locusor mai mare sau mai mic in fata caruia se roaga de citeva ori pe zi; chiar si sadhu care hoinaresc se opresc la o piatra intr-un colt ,pun o floare, si fac “Puja”. Am citit undeva ca nu exista om care sa nu aiba motive sa se roage. Asa este ! Si nu trebuie sa ai nici o jena de ceilalti pt ca oameni inteligenti apreciaza rugaciunea !
Este o tara atit de credincioasa incit simti peste tot nivelul ridicat de spiritualitate si nu degeaba aici sunt reprezentate cam toate credintele si religiile(despre multe nu v-am spus datorita timpului dar sper ca am acoperit multe din ele) si toate se respecta intre ele. Nu stiu cit de mult m-a afectat sau ma va afecta pe mine calatoria asta in India si toate experientele traite dar sigur ma va transforma ( cel putin asa vreau) intr-un om mai bun , mai intelegator si mai spiritual ( mi-am dat seama ca eram mult sub nivelul pe care credea eu ca il am) Am avut mult de invatat de la indieni, de la strainii din India si nu in ultimul rind de la colegii romani de tur ; tuturor le multumesc !!Mi-am dat seama ca nu am venit atit de “deschis” in India precum ar fi trebuit ,dar data viitoare voi sti ca trebuie sa fi total deschis pt a primi tot ce India iti poate da ….si are atitea sa-ti ofere. Iar daca cineva vrea sa vina in India , sfatul meu este sa-si deschida inima si sufletul ,pt ca altfel nu poate beneficia in totalitate de toata spiritualitatea pe care aceasta tara o ofera tuturor …Nu am auzit de cineva care sa nu gaseasca ceva spiritual aici ( probabil cei care vin pt distractie , sau doar sa viziteze si nu se deschid spiritualitatii),care sa se simta neutru fata de India, si care sa nu gaseasca aici ceva in ei insusi …iar cind pleaca, pleaca… un alt om..mai bun …
Pe drumul cu taxiul spre Chennai am mai vazut curiozitati precum elefant mergind pe strada, sau diferite tipuri de mijloace de locomotie ( de la carul tras de boi pina la ultimul tip de Mercedes) .Daca cineva imi va spune ca a vazut o masina mica (gen Dacia) in care erau 20 de oameni, nu o sa-l cred , dar daca imi va spune ca erau indieni cu siguranta il voi crede; au un dar incredibil de a se inghesui cit mai multi intr-un loc( sa nu mai zic cum arata un autobuz plin –dar plin – cu indieni) , zici ca in orice moment o sa pice citiva din ei afara…
Am ajuns fara probleme la aeroport dar acolo era o agitatie fara precedent, plin de militari anti-tero, si te verificau la fiecere colt ; am aflat ca , cu o zi inainte gruparea Al-Quaida a anuntat un iminent atac cu bomba performanta asupra aeroportului din …Chennai; tocmai acum cind plec eu ? nu stiu de ce dar nu mi-a fost frica de loc !!
In citeva minute aveam biletul de avion schimbat ( a trebuit sa platesc o penalizare pt ca am schimbat zborul cu citeva saptamini mai devreme -10 euro) dar a trebuit sa astept citeva ore pina la zborul catre Delhi. In aeroport erau ghisee ale tuturor companiilor low-cost ( cred ca peste 10) majoritatea deschise in ultimii 2 ani si mai traia si Air –India ,compania nationala omoloaga Taromului nostru, dar care are tarife mult mai mari pe zboruri interne si cred ca numai functionarii publici sau cei care lucreaza in companii de stat mai zboara cu ea .Datorita concurentei ,tarifele sunt mici ( zborul Chennai-Delhi a fost 50 euro) si este imposibil sa nu gasesti un loc la una din companii; spre exemplu daca nu-mi schimbau biletul gaseam cel putin 4 zboruri mai devreme spre Delhi.Sunt si zboruri care costa 9 euro dar trebuie rezervate mult timp inainte. Extraordinar ce se dezvolta transportul aerian in India; nu am mai auzit in alta tara sa fie asa concurenta si asa preturi….si toate la cele mai inalte servicii cu avioane noi si moderne ( am auzit ca una din companii , de fapt cea mai mare INDIGO a comandat 10 avioane in urmatorii ani ). Cind am zburat de la Agra la Varanasi am avut ghinion ca era singura companie care zbura pe ruta respectiva si am cumparat biletul in ziua respectiva si a fost “extraordinar” de scump.-100 dolari. Cind veniti in India nu va faceti probleme de transport dintr-un oras in altul dar trebuie sa incercati si “batrinul tren”-v-am spus ca are un farmec inegalabil !. In avion eram singurul turist strain ,avionul era pe jumate plin dar numai de indieni din clasa superioara- sau medie –dar nici un caz din clasa de jos. In afara de mancare care era contra cost ,dar ceva de genul sub 1 euro sandwicul si aveai ce sa alegi, toate servicile erau similare companiilor renumite.In domeniul asta Europa,precum si maretul stat american au ramas in urma….Am ajuns la timp in Delhi si de la aeroportul national ( iar o zi “unsa”) la aeroportul international am prins un transfer gratuit si am ajuns in 10 minute. Din pacate am asteptat 6 ore pina la zborul meu spre Milano, si iar din pacate nu am avut cu cine sa vorbesc si a trebuit sa ma plimb ,ca de stat ma durea partea dorsala si stiam ca mai trebuie sa stau inca 10 ore in avioanele care ma vor duce …acasa.
Timp de ani de zile nu am mai citit o carte in Romania( motive mai mult sau mai putin intemeiate) si aici in citeva zile am citit o carte intreaga pe care v-o recomand daca puteti sa o faceti rost –cine doreste o imprumut !-THE MONK WHO SOLD HIS FERRARI-este o carte despre ….dar nu va zic nimic ca se pierde din farmec…incercati sa o cititi-merita ! Cind firma nu va mai avea nevoie de mine, si ma va da afara, am gasit profesia ideala pe care pot sa o practic pina la adinci batrineti fara sa ies la pensie: “cititor de carti bune”- nu stiu daca exista in nomenclatorul meseriilor dar o introduc eu… vor mai fi si altii care vor fi interesati de aceasta meserie, desi cred ca sunt destui.. .India este renumita pt cartile bune ( gasesti tot ce vrei) si ieftine pe care le gasesti in librarii. Sunt multe tipografii ( iarasi concurenta isi face datoria) si toti editorii straini prefera sa tipareasca in India.
Foarte interesant si am uitat sa va spun , majoritatea indienilor cu care vorbeam ,la sfirsit cind ne desparteam imi spuneau o propozitie care atit de tare ma misca pt ca rar oamenii ureaza asta unii altora : “ GOD BLESS YOU SIR !“ ( Dumnezeu sa te binecuvinteze , Domnule !)Atit de fericit si protezat ma simteam in clipa aceea !
Ora 12 noaptea a “batut” cind eram in aeroport deci am intrat in a 27 zi…..urmeaza !!!