luni, mai 07, 2007

Delta Mekongului- fluviul celor noua dragoni , unde toata lumea are ce manca!...gasesti din abundenta peste, fructe de mare si lucru care m-a facut fericit pe mine , toate fructele din Asia culese nu mult inainte de a fi consumate. Localnicii din delta nu cred ca au avut vreodata grija zilei de maine, sau sa se pregateasca cu provizii pentru iarna, cand vine frigul si au nevoie si de combustibil sa se incalzeasca; gasesc totul la “botul calului”. Toti lucreaza pentru a face bani( in special lucrand cu turistii) si a economisi punandu-I la banca. Ghida ( v-am spus ce frumoasa e?- nu-I nimic va mai spun!) ne-a spus ca in ultimii ani si-au deschis cont la banca peste 10 milioane de vietnamezi; asta inseamna ca fac mai multi bani decat cheltuiesc ( nici nu au pe ce cheltui!...inca!) si daca pana acum cativa ani isi tineau banii intr-un borcan ingropat in pamant , acum au incredere in banci si s-au hotarat sa-I depoziteze( mai ales ca primesc si dobanda).
Aproape toata ziua ne-am plimbat cu barca pe canalele care fac legatura intre case si am vizitat diferite tipuri de case si mici fabricute care prelucreaza resursele naturale existente pe insulele formate de delta; am vazut prelucrarea integrala a orezului de la spic pana la produsele finite( orez de cea mai buna calitate, diferite feluri de prelucrare a orezului-vermicelli, acelea care arata ca si fideaua, si pana la produsele dulci) Acum am inteles de ce rar am vazut vietnamezi ( de fapt chiar asiatici) grasi ; au foarte mare atentie cu produsele grase ( ei nu mananca branza , cascaval, produse din lapte pe motiv ca au multe grasimi) si chiar si orezul il selecteaza pe cel cu continut mai mic de colesterol.
A!, era sa uit dimineata la prima ora am mers intr-o piata pe apa unde localnicii vin si isi vand marfa direct din barca; foarte interesant ce barci vechi si vai de ele au si cum fac schimb de marfa( dau peste pe fructe, legume pe orez , etc, si mereu negociaza)
Apoi am vizitat o gradina de fructe unde gaseai mai mult de 6 feluri de fructe , si te aprovizionai direct din copac( plateai la sfarsit cat vroiai!)cu ele si ne-au explicat cum planteaza alti arbori noi pe locurile unde nu este nimic; cererea de fructe este din ce in ce mai mare si au comenzi pe care nu le pot onora!. Spre sfarsit am vizitat o ferma de crocodili!....senzational!....4000 de crocodili de la cateva zile pina la 15 ani; cei de 15 ani sunt doar pentru reproducere. Normal carnea de crocodil este ideala cand crocodilul are intre 1 si 15 ani.Majoritatea carnii de crocodil se exporta iar din piele se face orice( de la pantofi, curele pana la genti). Ne-au explicat multe despre crocodili , inmultirea , cresterea lor dar trec direct la subiectul “ carnea de crocodil”…Am intrebat daca putem gusta din carnea de crocodil si ne-au explicat ca au de vanzare dar cruda, nu se prepara acolo!...imi parea rau ca am ratat ocazia si m-am gandit ce ar fi daca am cumpara si i-am ruga pe cei de la hotelul(restaurantul) unde ajungeam peste o ora sa ne-o pregateasca?!....numai un roman putea sa gandeasca asa deoarece in Romania am practicat metoda….au ramas toti cu gura cascata dar am cumparat 2 kilograme ( mai ales ca era atit de ieftin -3 dolari)-Americanii din grup au zis ca la ei este o delicatesa si o portie mica costa peste 30-40 dolari si au mers pe mana mea si au riscat si ei. Nu am mai pus pariu cu ghida ca n-o sa-mi placa ci am rugat-o pe ea sa vorbeasca cu bucatarul sa ne gateasca el carnea si platim restul …si ii dam si ceva in plus!...am insistat sa spuna ca stiam ca nu refuza daca ii dam ceva…Si iata ca mare parte a grupului in doua ore era la mese si asteptam carnea de crocodil, toti curiosi ce gust are ( nimeni nu mai gustase inainte). Nu o sa va vina sa credeti dar tuturor le-a placut( celor care au incercat) si daca aveti ocazia ,inca odata va repet, nu o ratati! Are gust de carne de vanat ,dar depinde si de condimentele pe care le pune bucatarul, de fapt de arta de a o prepara a bucatarului! Nu va spun ca toti m-au felicitat si mi-au multumit pentru idee , si curios nu am vazut in nici un meniu oferte cu carne de crocodil-stiu doar ca este o delicatesa si costa foarte mult.
Orasul unde ne-am oprit se numeste Chau Doc si maine vom merge pe un munte unde se afla o pagoda si se spune ca este un peisaj superb si se vede frontiera cu Cambodgia, iar apoi luam o barca si navigam cateva ore pina in Cambodgia.
Hai sa va mai spun cate ceva despre Vietnam: Ho Chi Min este omul care a infiintat partidul comunist in 1930 si a reusit eliberarea Vietnamului de trupele japoneze si in semn de cinstire comunistii la putere au schimbat numele Saigonului in Ho Chi Min City. In Vietnam cultul personalitatii lui Ho Chi Min este inca viu si peste tot poti vedea statui cu el.
In 1945 H.C.M. proclama Republica Democrata Vietnam , si un an mai tarziu , Franta incearca recolonizarea Vietnamului si astfel incepe un lung ( 10 ani) razboi numit “razboiul din Indochina” incheiat cu un acord de pace care prevede impartirea Vietnamului in doua : de Sud si de Nord. Exact ca si in Germania se intampla si in Vietnam: Vietnamul de Sud este sprijinit de americani iar cel de Nord de fortele comuniste.Trupele filo-comuniste din nord forteaza cucerirea Sudului si integrarea in sistemul comunist dar mandria americanilor este prea mare si trimit trupe in Vietnamul de Sud (In 1969 erau in Vietnam 500.000 de soldati americani).Dupa interventia politica a tuturor statelor lumii in acest razboi stupid,se semneaza un Acord de pace si americanii parasesc infrinti Vietnamul in 1973. In acel an , dupa multi ani ( din 1858) ,pe teritoriul vietnamez nu se mai afla nici un militar strain. Dar razboiul mai dureaza 2 ani intre Vietnamul de Sud si cel de Nord , si se incheie cu cucerirea de catre comunistii din nord a Saigonului si reunificarea tarii. Razboiul care a tinut 30 de ani a facut 2,5 milioane de victime!!!, iar distrugerile au fost incalculabile. Adoptand modelul chinezesc ,Vietnamul trece la o economie de piata, pastrand rolul de conducator al Partidului Comunist in societate. Populatia Vietnamului este de 85 de milioane ( locul 13 in lume), iar ramura economica predominanta este agricultura( peste 2/3 din populatia activa).In 2006 parlamentul l-a confirmat pe Nguien Minh Triet in functia de presedinte al tarii el fiind liderul Partidului Comunist. Are o buna reputatie in lupta impotriva coruptiei si este vazut ca un reformator economic.Spune ca vrea sa ridice lumea din saracie si foame si sa schimbe Vietnamul intr-o tara dezvoltata si industriala…Sa-l ajute Dumnezeu ca vietnamezii merita!! Foarte pe scurt am spicuit din istoria zbuciumata a poporului vietnamez si daca am sarit ceva am facut-o cu dorinta de a nu va plictisi.
In zona deltei am vazut cel mai mult palariile tipice vietnameze( mi-am cumparat si eu una, dar m-as indoi sa o port in Romania!), in forma de con din paie de orez;vietnamezii sunt vestiti in toata lumea pentru aceste palarii!
Ghida ne-a spus ca dupa stiinta ei s-au importat in Vietnam in ultimii ani peste 20 de milioane de scutere, motorete, si motociclete si numai in HCMC sunt 6 milioane de motoare inregistrate- la o populatie de 8,5 milioane; excluzind copii si batranii rezulta ca fiecare are cel putin un motor(in HCMC). Toata aceasta frenezie a fost datorita scaderii dramatice a pretului unui scuter( se produc in China) care a ajuns sa coste nou…400 de dolari…Da! , incredibil …dar adevarat…si asta a dus la scaderea celor vechi la jumatate din cele noi si deci oricine isi poate permite. Salariu mediu in Vietnam este 100 de dolari pe luna.
Ne-am cazat la un hotel mai mult decat modest dar dupa succesul cu mancarea de crocodil nu mi-a mai pasat ; si cum o alta bucurie mi-a fost dat sa traiesc am fost foarte multumit: linga hotelul nostru este un hotel luxos care are internet fara fir si ghida vazand ca am laptop mi-a recomandat sa incerc sa vad daca nu prind si eu ( stia ca se poate prinde , ca doar vine de 2 ori pe saptamana aici) semnal….si Bingo!...stau pe terasa de la strada , beau suc de fructe proaspete, ma uit la atmosfera strazii si-mi citesc e-mailurile…nu am reusit sa va raspund tuturor dar am citit toate mesajele! Multumesc pentru aprecieri si scuze celor carora nu le-am raspuns dar curand o sa o fac…am nevoie de feed-back –ul vostru si continuati sa-mi scrieti despre parerile si sugestiile voastre, promit sa tin cont de ele!...si multumesc ca sunteti alaturi de mine!...
Maine ramanem cu blogul in Vietnam sa va mai scriu cateva lucruri interesante despre aceasta tara, plus cateva ore maine tot din aceasta frumoasa tara ,urmand ca de poimaine sa “atacam” Cambodgia” ,desi maine seara voi fi deja acolo…..
Acum uitati de lumea frumoasa in care impreuna calatorim , incetati sa visati( dar nu de tot! ) ,si treceti la treaba pentru care multi din voi sunteti platiti…. si aveti rabdare pana maine…Spor la lucru!...

1 Comments:

Blogger emese said...

noroc cu tine ca altfel nu mai macau americanii carne de crocodil gatita "la cald"(si zici ca-i buna!!)
mi-au placut mult pozele sa atasezi si cateva din delta cred ca e tare frumos acolo
distractie placuta in continuare
te pup EME

10:15 a.m.  

Trimiteți un comentariu

<< Home