marți, noiembrie 07, 2006

Ziua 18
A doua zi in Calcuta a fost destinata vizitarii citorva templelor hinduiste renumite dar datorita aglomeratiei si hotiei taximetristilor( ca sa platim mai mult ne-au invirtit vreo ora in cerc)nu am vizitat decit doua din ele. Vina aproape in totalitate ne revine noua pt ca am plecat sa vizitam templele la ora 12,30 cind stiam ca la ora 17,30 se intuneca iar noi am negociat cu taximetristii la tariful de pe ceasul de taxare deci la km, si la timpul de asteptare. Oricum taxiul este f ieftin in Calcuta si merita sa vizitezi tot orasul la bordul masinutelor galbene care au niste soferi care daca nu apasa de mii de ori pe claxon intr-o ora atunci nu se cheama “taximetristi”
Prima oprire am facut-o la un templu renumit in India, Templul lui Ramakrishna( construit in 1847 in stil clasic bengali si pe linga el se afla inca 12 temple mai micute dedicate lui Shiva). Eu am mai auzit de acest nume in viata mea dar abia acum am aflat exact cine este cu adevarat si cit de cunoscut este el in India si in afara ei. El a trait prin anii 1800 fiind de mic copil un preot intr-un templu hindus pe nume Dakshineswar ( al doilea templu pe care l-am vazut astazi) care azi a devenit un loc vizitat de multii lui discipoli.Pe la virsta adolescentei a avut o revelatie cu zeita Kali( incarnarea distructiva a primei sotii a lui Shiva pe nume Sita) pe care apoi a rugat-o sa-l elibereze in caz contrar o sa-si ia viata. In ultima clipa cind a vrut sa-si ia viata cu o sabie a lesinat,iar la trezire fiind eliberat.Cel mai important discipol al lui Ramakrisna a fost Vivekananda care a fost f renumit in strainatate , el formind o misiune in Statele Unite care astazi este bine reprezentata multi preferind sa-I urmeze invataturile.Aceste invataturi se bazeaza pe principiile nondualitatii, vedantine iar mai multe despre aceste principii voi afla de la Ajati care urmeaza aceiasi linie.
Ieri nu am vizitat decit aceste 2 temple iar cind am hotarit sa mergem si la al treilea templul Jainist( v-am scris despre aceasta credinta si eram curios sa vad ce templu au) se innoptase si nu stiam pina la ce ora era deschis. Ajati ne-a spus ca este singurul templu care prin interior are numai oglinzi si este interesant sa stai inauntru sa te vezi din toate unghiurile, alta data cind mai venim in Calcuta promit sa trec sa-l vizitez si va voi scrie despre el….
Taximetristii ne-au plimbat cam o ora prin Calcuta ( ca sa ne ia banii) dar mie nu mi-a parut rau pt ca am mai putut vedea fete noi ale strazilor din aceasta metropola pe cale de a se moderniza. Ne-am intors la hotel cu metroul ( destul de aglomerat dar cred ca este practic in aceasta aglomeratie de masini si oameni deoarece nu intirzie niciodata) si seara ne-am culcat mai devreme tinind cont ca a doua zi ne astepta o calatorie cu mult “iubitul” tren de India o zi intreaga pina la Bhubaneswar iar de acolo la Puri pe malul Oceanului Indian unde speram sa facem si o baie in Ocean.